kun je de dikte van licht meten?

als je bijv met een beamer/zaklamp op de muur schijnt kun je dan dat licht wat op de muur schijnt/zit meten?
(als je een meetapparaat hebt dat zo gevoelig is dat het op atoom niveau kan meten)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je dat willen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gammastraal is toch wat anders dan ultra violet straal? Maar ze zeggen ook dat het licht gewichtloos is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is allebei elektromagnetische straling. Alleen de golflengte is anders. Licht heeft idd geen massa. Beide punten gaan echter voor zover ik de vraag begrijp niet over de vraag.

Het beste antwoord

Neen, licht heeft geen dikte, het is een reflectie van de lichtbron.
Is er sprake van fluorescentie, dan raken de elektronen van de buitenste atomen van het fluorescerend materiaal in aangeslagen toestand en geven bij het terugvallen naar hun oorspronkelijke baan een foton licht af.
Deze is dan anders van kleur dan de kleur van de lichtbron.
Fotonen hebben geen meetbare diameter, bij mijn weten, ze hebben ook geen eigen massa.
Daarom heeft licht geen dikte, alhoewel het lijkt dat als je met een felle laser op een stukje materiaal schijnt, er een bultje licht lijkt te ontstaan.
Dat komt omdat de lichtpunt zo fel is dat het glasachtig lichaam van het oog het licht iets verspreidt en ook naastliggende kegeltjes geactiveerd worden.
De lichtpunt lijkt dan van opzij gezien werkelijk een soort heuveltje te vormen.
Het is overigens bij dergelijk felle lichtbronnen zelfs schadelijk om van dichtbij naar de lichtpunt te kijken, het kan letterlijk een inbranding veroorzaken.
Beamers en zaklampen halen deze felheid echter niet (gelukkig maar)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn wel grootheden om de hoeveelheid en sterkte van licht te meten. Kijk maar even op de volgende sites.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je kan de dikte van licht niet meten. En wel hierom:

Je kan de dikte van een willekeurige lichtstraal wel opmeten maar daarmee ben je er nog lang niet (en dit had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht).
Het probleem is dat licht niet een enkele golf is maar meer een verzameling van golf pakketten. Je zou evt. kunnen praten over de dikte van een foton maar een foton is geen deeltje met reële dimensies maar een golfdeeltje. Je kan van de golfdeeltje de golflengte relatief eenvoudig bepalen maar de amplitude is een heel ander verhaal.
Van een klassieke golf kan je een eenvoudig verband leggen tussen de hoeveelheid energie die de golf draagt tov de amplitude van de golf. Bij licht werkt dat echter niet. De energie van licht is namelijk direct afhankelijk van de golflengte ( E=h*f waarbij E de energie is, h de constante van plank en f de frequentie, tegenwoordig de Griekse letter nu). Bij een andere hoeveelheid energie heb je ook meteen een andere golflengte.

Daarbij zou je bij het berekenen van de amplitude van een foton ook de plaats van dat foton moeten weten en dat kan niet... Heisenbergs onzekerheidsprincipe stelt dat je onmogelijk zowel snelheid als positie van een deeltje kan weten. Daar we van een foton de snelheid altijd exact weten (de lichtsnelheid is een exacte natuurkundige constante) kunnen we dus ook nooit de positie weten.
Omdat de positie van het foton een kansberekening wordt kan je daarom ook niet reel een amplitude daar uit halen. Evt. kan je de amplitude (dikte) bepalen als het gebied waarbinnen je, binnen een zekere kans berekening, een foton kan aan treffen maar je hebt dan niet een reële amplitude of zelfs maar een dikte van je, 1 foton dikke, lichtstraal.