Wat is het verschil tussen diesel en benzine?

Als je diesel in auto's die op benzine rijden gooit zal deze niet ver komen. Maar wat is nu precies het verschil tussen beide? Hoe wetenschappelijker hoe beter ik het antwoord vind ;-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Het octaagetal is anders... Dus de klopvastheid...
Benzine ontbrandt eerder en met minder compressie...
Diesel ontbrand later, dus bij hogere temperatuur...

Diesel is chemisch meer octaan en hoger, en benzine septaan en lager...

Toegevoegd op 27-05-2009 18:29:16
Diesel wordt in de dieselmotor (ontworpen door Herr Ferdinand Diesel) ook alleen maar door de compressie ontstoken, terwijl bij een benzinemotor dat door de vonk bepaald wordt... Maar daar vroeg je niet om, dus wellicht ten onrechte toegevoegd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank :-)

Andere antwoorden (2)

Benzinedamp ontvlamt bij normale omgevingstemperatuur al heb je er een vonkje voor nodig. Dieseldamp moet je zo'n dertig maal comprimeren waardoor het sterk opwarmt waarna het dan zonder vonk uit zichzelf ontbrand.
Vlamtemperatuur e.d. zoek je zelf maar op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van diesel weet ik dat toevallig, rond de 65 gr.C.
Daarom mag er in de scheepvaart geen benzine gebruikt worden
met name het vlampunt verschilt enorm, benzine heeft een lager vlampunt en ontbrand+ontsteekt gemakkelijker.