Is het onstaan van het leven op aarde een eenmalige gebeurtenis geweest of heeft dat vaker plaatsgevonden ?

Kan het ook nu nog steeds gebeuren ?

Deze vraag houdt me al lang bezig. Het antwoord is niet zonder belang. Bij een eenmalige gebeurtenis komt God in beeld. Als het vaker gebeurt of is gebeurd kan het een natuurkundig proces zijn waarvoor alleen nog een wetenschappelijke verklaring moet worden gevonden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hier op aarde kunnen we met zekerheid zeggen dat het tenminste een eenmalige gebeurtenis is geweest. Alle onderzoek tot nog toe wijst erop dat alles wat nu leeft in elk geval afkomstig lijkt te zijn uit een enkel evenement.

Dit neemt niet weg dat het heel goed mogelijk is dat het meermaals gebeurd is - het blijft simpelweg scheikunde - maar dat "onze" lijn in een ver verleden al de andere lijnen weggeconcurreerd heeft. In elk geval zou het, nadat onze lijn zich goed en wel verspreid zou hebben, nagenoeg onmogelijk zijn om nog een tweede lijn hiernaast te beginnen, omdat er dan reeds een hoeveelheid leven is dat elke nieuwe organische ontwikkeling dat tot nieuw leven kan leiden gewoon ziet als voedsel, en dus niet de kans geeft om tot ontspruiting te komen.

Ook als het op aarde slechts eenmalig gebeurt is, hoeft dat niet te wijzen naar een of meerdere goden van verschillende aard. Het zou ook een indicatie kunnen zijn dat het proces gewoon ontzettend onwaarschijnlijk is, zelfs wanneer de omstandigheden gunstig zijn voor het ondersteunen van leven. Bovendien zeggen de gebeurtenissen op aarde niets over de gebeurtenissen elders in het heelal. Het zou heel goed kunnen dat op aarde de omstandigheden slechts heel kort ideaal waren voor het ontstaan van leven, terwijl elders de ene na de andere lijn ontstaat omdat de omstandigheden daar beter zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Wij weten dat niet. Ik geloof zelf dat God ook scheppingen die meermalen plaatsvinden wel aankan.
Voor mij zijn het vanzelfsprekend natuurkundige processen, ook die zijn geschapen.

Verder denk ik dat er in alle sterrenstelsels wel planeten zullen zijn, waar leven op aanwezig is.
Wij zijn maar een eendagsvlieg in de eeuwigheid en in de ruimte. Laten we er toch maar van genieten! Van dat leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij betreft is het eenmalige gebeurtenis. Is met Adam & Eva begonnen, en zo is het verder gegaan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ontstaan van het leven op aarde was waarschijnlijk een een eenmalige gebeurtenis, maar ik neem aan dat je eigenlijk bedoelt te vragen of het elders in het universum ook nog heeft plaatsgevonden. Hierover valt eigenlijk niet met enige zekerheid iets te zeggen.

Maar in beide gevallen kan het evengoed puur een natuurkundig proces zijn geweest. Voor de discussie 'schepping of niet' is de vraag of het leven op aarde uniek is irrelevant.

Immers, als er een God zou zijn, zou hij evengoed op meer plekken leven kunnen doen ontstaan.

Zou het leven daarentegen niet geschapen zijn, dan zou het ook op meerdere plekken kunnen ontstaan.

Maar er is geen zinnige schatting te maken van de kans dat leven ontstaat, noch van de verspreiding van het aantal voor leven geschikte planeten. Derhalve valt er weinig te zeggen over het (ooit) voorkomen van leven elders in het universum.
rose
13 jaar geleden
Het is een gebeurtenis geweest die gedurende een miljard jaar eenmalig is geweest; Gedurende die eerste jaren van hetontstaan van leven was het op aarde zeer onvriendelijk voor 'leven'. Echter door allerlei omstandigheden zijn er organische chemische verbindingen ontstaan, welke in staat waren zichzelf te vermenigvuldigen. Feitelijk is dat het begin van leven: Jezelf na kunnen maken; oftewel: voort planten.

In die eerste miljard jaar kan het welzo zijn geweest dat er op meerdere locaties dezelfde reacties hebben plaatsgevonden. Op dit moment gebeurd het niet meer op de aarde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op aarde wel, want het ontstaan van de aarde zelf is ook een eenmalige gebeurtenis, Voortkomend uit, heeeel ver in het verleden, een oerknal. Niet waarschijnlijk dat planeet aarde de enige gelukkige is waar die energie zich heeft omgevormd tot wat wij nu als leven beschouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is eenmalig ontstaan en zal eenmalig worden vernietigd. God doet nooit iets twee keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de eerste cellen kwamen in een korte periode met miljoenen tegelijk tot leven. Zo werkt de natuur nu eenmaal. Slechts weinige cellen (misschien maar 1) overleefden de eerste 24 uur.
Op grotere schaal. Miljoenen sterren en op een ontstond slechts leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God staat aan het begin van de schepping, hij sprak en het was er.
De schepping duurt nog steeds voort. Er worden nog steeds nieuwe sterren geboren, en alles ontwikkeld zich nog steeds door, incl de menselijke geest.
Hij vormt de bezieling en is Heer en meester over al het leven en de natuurkundige processen.
Als al het leven zoals wij dat kennen zou uitsterven, zou er weer een nieuw begin komen, en zal de cyclus opnieuw starten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zelfs in ons eigen zonnestelsel gebeurd zijn.

Het is een feit dat Mars ooit vloeibaar water had en dat de temperatuur dat net zoals op aarde was. Dus het was geschikt voor leven.

Hetzelfde geldt voor Venus, vroeger was de temperatuur op de planeet véél lager. Nu denken wetenschappers dat hoog in de atmosfeer van Venus, waar de temperatuur lager is, er leven is. Op deze hoogte komt waterdamp voor denken ze.

Als al 3 planeten van de 8 in ons zonnestelsel een goed klimaat hadden, denk je is in hoeveel planeten dat dan niet wel zijn in miljarden zonnestelsels. Dan is er wel 1tje met (intelligent) leven.