Wat is het verzchil tussen elektrische velden, magnetische velden?

En wat zijn veldlijnen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.2K
fremar
6 jaar geleden
http://www.elia.be/nl/veiligheid-en-milieu/environmental-compliance/elektrische-en-magnetische-velden
fremar
6 jaar geleden
https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/28490

Het beste antwoord

De verzamelnaam is electro-magnetische velden. En de twee zijn sterk met elkaar verbonden. De ene werkt de andere op. Maar is zeker verschil er tussen.

Ik ga even een stap terug. Iedereen kent een stroomdraad. Hier instroomt elektriciteit van de ene kant naar de ander. Stel je voor dat het geen draad is maar een plaat. Nu kan er ook elektriciteit door die plaat stromen. Hoe dat ligt sterk aan de samenstelling van de plaat en waar de min en de plus zit. Nu krijgen wij een voorstelling van een elektrisch veeld, maar een plat veld. Nu is die plaat een bol of kubus. Of twee platen waar de ene de min is en de andere de plus en deze zitten parallel aan elkaar. En daar tussen is een elektrisch veld.

Magnetische veld is wat rond een magneet of een stroomdraad zit of rond de aarde. Daar spreek je niet van een min of een plus, maar noord en zuid pool.

Zeer belangrijk bij een elektrisch of een magnetisch veld is de richting. Bij elektrische veld de richting tussen min en plus en bij magnetisme de richting tussen zuid en noord. En dan heb je nog sterkte hoe sterk is veld lokaal. Hoe sterk is de electrische stroom. Of sterk is de magnetische kracht.

In het kort elektrische velden gaat het om stroomsterkte, min en plus. En spanningniveau.
Bij Magnetisme gaat om sterkte van de magneet, noord en zuid en de flux.

Nu zitten bij de conclusie een aantal nieuw termen, maar het ging om het verschil en niet een volledige uitleg van elektromagnetisme.

Toegevoegd na 15 minuten:
Voor het antwoord op veldlijnen verwijs ik naar een wikipedia artikel. Want bij de les over dat onderwerp zat ik te slapen. Het iets met denkbeeldig lijnen. En deze lijnen lopen van min naar plus en van noord naar zuid. Dus loodrecht op spanningsniveau en bij een magneetveld de richting van het kompas.

Het is simpel als je het snapt, maar zeer complex als het kwartje niet valt.

Deze velden zijn onzichtbare velden. Niet zichtbaar voor het menselijk oog. En de overeenkomst is dat beide onzichtbare velden zijn.