Hoe kan het dat de chloorwaarde van mijn jacuzzi binnen 4 uur van 4,4 ppm naar 0 gaat?

Ik heb sinds kort een jacuzzi. Voor de nodige waterbehandeling heb ik Ta + en -, PH + en - en als laatste snelwerkende chloortabletten aangeschaft. Tevens heb ik een Aquacheck-meter gekocht.

Oorspronkelijk was de waarde van het water chl 0, PH 7,9 en Alk 240. Volgens voorschrift heb in 3 stappen van steeds een half uur de Alk waarde naar 130 gebracht. Hierna heb ik volgens voorschrift de PH waarde naar 7,3 gebracht binnen een kwartier.

De voorschrift van de chloortabletten was nagenoeg niet leesbaar (kleine oranje letters op een blauwe achtergrond...!). Het voorschrift was ook verre van duidelijk. Wel was duidelijk, dat de tabletten voor 6 kub water zijn. Ik heb zelf geschat maar 1/2 kub water. Daarom de tablet maar een paar minuten via een floater erin gedaan. De chloorlucht was al snel erg heftig. De floater weer verwijderd en gemeten. Chloorwaarde was 4,4!, veel te hoog dus. Gelucht en dek open gelaten. 4 uur later weer gemeten en de waarde was 0,0..... Dubbelcheck, nog steeds.

Dat snap ik niet en vind ik verdacht. Zover ik lees, zou dat dagen moeten duren voor het weer zakt. Dus wat is er mis? Klopt de meter niet? Is er een chemische reactie geweest, vanwege de eerdere stappen? Is het chloor direct gebonden? Geen idee en ik kan nergens iets erover vinden.... Kan ik nog wel in dat water? Moet ik een tweede behandeling doen en weer meten? Andere chloor kopen?

Hopelijk kan iemand mij hier wegwijs in maken :D

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
23.8K

Antwoorden (2)

Een jacuzzi bevat vaak meer dan een halve kuub water. De stoffen daarin moeten de kans krijgen om te mengen. Een onjuiste waarde kan de werking van chloor beïnvloeden; een pH tussen 7,2 en 7,6 wordt aangeraden. De pH waarde kun je pas stabiel meten na 24 uur.

Het wordt niet duidelijk of je de de totale, de vrije en de gebonden chloorwaarde hebt gemeten. Dit zijn verschillende begrippen. . De totale chloorwaarde geeft de hoeveelheid chloor van uw water weer, maar zegt niets over de werking ervan. Normale waarde: 1,0 - 2,5 p.p.m. De vrije chloorwaarde geeft aan hoeveel actief chloor uw water bevat. Dit gehalte bepaalt de desinfectie en dient tussen de 1,0 en 3,0 p.p.m. te liggen. Gebonden chloor is niet meer actief. Het heeft haar desinfecterende werking gedaan en werkt zelfs de desinfectie tegen. Het ruikt sterk en kan ogen en slijmvliezen irriteren. Hoe lager de gebonden chloorwaarde, hoe beter.

Op basis van je verhaal vermoed ik dat je de vrije chloorwaarde hebt gemeten. Toegevoegd actief chloor kan snel naar 0 gaan als het wordt gebonden, dus ontsmettend werk doet. Dat verklaard ook de geur. Dan moet er dus nog meer worden toegevoegd, om te zorgen dat er voldoende actief chloor is om nieuwe besmettingen te desinfecteren. Je schrijft ook dat de drijver er maar een paar minuten in zat, terwijl tabletten doorgaans veel langer nodig hebben om op te lossen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je de chemie van het zwembad niet begrijpt, begin dan met zo weinig mogelijk in het zwembad te gooien.
De "chloorlucht" is geen chloor, maar chlooramine, het reactieproduct van alles wat in het water zat en wat je er bij gegooid hebt. En heeft de snelle daling van de chloorconcentratie veroorzaakt. Overigens, in een zwembad is geen echt vrij chloor aanwezig, dat vormt met water direct hypochloorzuur, dat de desinfecterende werking heeft.
Begin met het bad leeg te laten lopen en weer te vullen met schoon kraanwater. laat dat een dag staan en doe dan een klein chloortabletje in de drijver. Meet na een paar dagen het resultaat. dan zullen pH en Ta wat te hoog zijn. Voeg dan pH- toe. Ta - is hetzelfde product, NaHSO4. Maak je voorlopig niet druk over Ta, in dat kleine bakje is dat niet interessant.
Als je van dat gedoe met chemicaliën af wilt, maak dan gebruik van zoutelektrolyse. Nooit meer "chloorlucht"!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De pH van een zwembad moet daarom altijd hoger dan 7 zijn.