Ontdooit een boterham sneller met of zonder boter?

Stel je legt brood uit en je wilt het laten ontdooien. Gaat dit dan sneller of langzamer met boter (uit de koelkast)?

Sneller, omdat de boter warmer is dan het brood?
of
Langzamer, omdat het koeler is dan de lucht die invloed uitoefent.

Toegevoegd na 6 uur:
Het gaat om een gewoon dekkend, niet al te dik laagje boter uit de koelkast.

3.1K
jc54
6 jaar geleden
Hoe warm is de boter (komt deze uit de koelkast) en hoe dik smeer je het er op?
wilkers
6 jaar geleden
De boter komt uit de koelkast en het is een gewoon dekkend, maar niet al te dik laagje.
Amadea
6 jaar geleden
Het lijkt mij een beter en sneller plan om de snee brood droog in de magnetron te laten ontdooien.
wilkers
6 jaar geleden
Maar dat staat nu niet in de vraag. :-) Ik ben gewoon nieuwsgierig wat sneller gaat. Niet eens zozeer dat ik het in de praktijk wil toepassen.

Antwoorden (2)

De warme benodigd om de dit voorwerp (boterham) op te warmen moet (door convectie) uit de omringende lucht komen.
De luchtmoleculen moeten dus afkoelen en hun warme overdragen aan het voorwerp.

Dat gaat zeer langzaam omdat gas (lucht) maar weinig moleculen per volume eenheid bezit in vergelijking tot een vloeistof of vaste stof, en omdat de luchtmoleculen die al afgekoeld zijn, verhinderen (in de weg zitten) dat de warmere luchtmoleculen een stukje verderop hun warmte kunnen overdragen.
Er vormt zich een film van koudere lucht om de boterham.

Het komt er op neer dat warmteoverdracht van een gas naar een vloeistof of vaste stof ongeveer 1000x langzamer verloopt dan warmteoverdracht tussen vloeistoffen en vaste stoffen onderling.

Het in verhouding beetje boter dat je smeert draagt zijn warmte heel snel over.
Het is warmteoverdracht door conductie.

Toegevoegd na 13 minuten:
Met boter gaat het dus ietsje sneller.
Edraket
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Snap de min niet.
Ik ga er even vanuit dat je niet alleen wilt ontdooien, maar dat je boterham ook minstens een graad of 10, misschien wel liever 20 graden boven nul moet zijn.
Omdat de totale oppervlakte gelijk blijft, zal het iets langzamer gaan als de boter onder die 10-20 graden is. De boter moet namelijk ook worden opgewarmd en omdat er maar zoveel warmte per vierkante centimeter kan worden uitgewisselt, duurt dat iets langer.
Als de boterham alleen maar hoeft te ontdooien tot de temperatuur van de boter, dan maakt het niks uit. Dit omdat je nog steeds dezelfde oppervlakte hebt en dezelfde boterham. De boter wordt dan niet warmer of kouder en speelt wat dat betreft geen rol.

Het enige dat nog roet in het eten kan gooien zijn oppervlakte-effecten. Misschien staat lucht zijn warmte nét iets makkelijker af aan boter dan aan (poreus) brood. zo zijn er nog meer effecten die misschien een (kleine) rol spelen.

Als je échte boter gebruikt dan is het smeren van een bevroren boterham wel een stuk gemakkelijker dan één die al ontdooit is. ;-)