Hoe komt het dat de luchtdruk tegen de onderkant en bovenkant van een object (altijd?) gelijk is?

De luchtdruk op aarde bedraagt zo'n 10.000 kg per m^2. Dus op een tafel van 1m^2 drukt 10.000kg bovenop maar die druk is ook aan de onderkant van de tafel.

Maar hoe ver kun je hier in gaan. Als je nu een tafel hebt van 1cm hoog geldt dan het zelfde, of als je de tafel op een berg zet geldt dan nog hetzelfde?

Waarom zou de zwaartekracht niet ervoor zorgen dat op de bovenkant meer druk is dan op de onderkant (dus naar boven gericht)?

erotisi
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Die drukken zijn niet gelijk, de druk neemt af met het toenemen van de hoogte.
Maar het verschil in druk bij de dikte van een tafel is heeeel klein, zodat het aannemen dat de drukken gelijk zijn voor de dagelijkse praktijk een heel goede benadering zal zijn
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Maar de vraag is nu hoe dat komt, of hoe leg je zoiets duidelijk uit. Ik begrijp dat met toenemende hoogte de luchtdruk en blijkbaar dus onder en boven ook gelijk is maar hoe kan dat? Ik heb zelfs gehoord dat de druk onder een steen op de grond even groot is als daar boven, maar hoe dat aangezien er maar een beetje lucht onder een steen zit en daarboven alles.
Reddie
7 jaar geleden
Plus.
Maar bij een Heliumballon is het verschil wél duidelijk merkbaar. Anders zou die niet opstijgen.
(En bij iemand die in het zwembad drijft.)
erotisi
7 jaar geleden
Je drijft natuurlijk omdat je lichter bent dan water. Maar stel je bent zwaarder dan water en zinkt tot de bodem. Je hebt dan stel 100 meter water boven je en 1 meter water onder de tafel. De water druk onder en boven de tafel is blijkbaar geen verhouding van 1:100 maar iets van 99,99:100 hoe kan dat?
Reddie
7 jaar geleden
"Je drijft omdat je lichter bent dan water" is de volkse manier om aan te geven dat de druk onder je (die je omhoog duwt) groter is dan de druk boven je (die je naar beneden duwt).