Blijft een balletje drijven in het water als er olijfolie van 100 graden in valt?

Een balletje drijft altijd in het water, maar blijft het ook drijven als je er kokende olijfolie (of andere olie) in laat vallen? en waarom is dat dan zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt het beredeneren: Een balletje (met lucht erin) blijft doorgaans voor de grootste helft boven water drijven. Als je olie bijmengt, dan zal de soortelijke massa van het mengsel, en daarmee het drijfvermogen iets lager worden, iets in de orde van hoogstens 10%. Of die olie heet is (100 graden) zal er niet veel toe doen, het balletje blijft gewoon drijven.
Als het een zwaarder balletje betreft, dat maar nauwelijks in water drijft, dan kan het toevoegen van olie het balletje doen zinken.
Dat kan leuk worden: Als je dan een laag water hebt, en (na verloop van tijd) daar bovenop een flinke laag olie, dan zie je het balletje door de olie zakken, en op het grensvlak van olie en water blijven liggen/hangen.
Je kunt het ook uitrekenen, als je de soortelijke massa's weet van de vloeistoffen en vloeistofmengsels en de inhoud en het gewicht van het balletje.