Waarom is een brand met ammoniumnitraat zo moeilijk te blussen?

Bij de Canarische eilanden staat (vandaag, op 27 augustus 2017) een schip, de MV Cheshire, geladen met ammoniumnitraat in brand. Deze brand is begonnen op 12 augustus 2017. Zie https://nos.nl/artikel/2190023-angst-voor-milieuramp-bij-canarische-eilanden.html.

Waarom is deze brand (blijkbaar) zo moeilijk te blussen? Welke eigenschappen van ammoniumnitraat maken het blussen ervan zo moeilijk?

3.3K

Het beste antwoord

Voor een brand zijn vier elementen nodig, brandstof, zuurstof, hitte en een kettingreactie. De eerste drie noemt men de branddriehoek.
Blussen is: het wegnemen van de brandstof (gaskraan dichtdraaien) het onttrekken van hitte aan de brand (bluswater), het wegnemen van zuurstoftoevoer (branddeken, kaarsendover, poederblusser)

Amoniumnitraat (NH4NO4) is niet een makkelijk ontvlambare stof.
Maar: éénmaal in brand genereert het in de verbranding zijn eigen zuurstof: de vier zuurstofatomen in de NO4. Hierdoor blijft de branddriehoek in stand.

Bij amoniumnitraat is dus de enige optie om de hitte uit de branddriehoek weg te nemen en daar zijn weinig geschikte blusmiddelen voor.

Toegevoegd na 1 uur:
Een toepassing van amoniumnitraat als oxydator (zuurstof toevoegend) is ANFO, veel gebruikt in de mijnbouw als vervanging voor dynamiet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En een brand op een boot is sowieso lastig te blussen..... De boot is zo waterdicht mogelijk.
Antoni
6 jaar geleden
Veel dank voor je antwoord! Dat maakt veel duidelijk!