Hoe kan het dat zonnestralen niet afkoelen door het koude (-270graden) vacuum voor het de aarde bereikt?

Bedoel, de schil van de zon is maar 6000 graden en moet een afstand van 150 miljoen km afleggen door vacuum?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Fotonen en andere straling van de zon, hebben in hun eentje geen temperatuur. Hoe meer fotonen en andere straling hier aankomt, hoe hoger de temperatuur. Het gaat dus om de hoeveelheid straling die aankomt: niet om de temperatuur per deeltje/foton/ander deeltje. Want een deeltje heeft in zijn eentje geen temperatuur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Voor de duidelijkheid niet alleen heeft straling/foton in zijn eentje geen straling maar een heleboel fotonen/straling ook niet, toch?! Dus gaat het niet zozeer om de hoeveelheid straling die aankomt (wat voor de intensiteit van de warmte natuurlijk wel van belang is) maar voor het niet onderhevig zijn aan verandering van die straling is van belang dat het niet wordt verandert juist door het vacuum, toch?
Cryofiel
8 jaar geleden
Je kunt wel een temperatuur toekennen aan straling, in ieder geval aan de straling van een zwarte straler. Dat is de temperatuur die een volkomen zwart oppervlak zou moeten hebben om precies evenveel zwarte straling uit te zenden als het ontvangt.
erotisi
8 jaar geleden
Is het toekennen van een temperatuur hetzelfde als een temperatuur hebben?
Cryofiel
8 jaar geleden
Nee. Een voorwerp heeft een temperatuur. Straling niet. Aan straling kun je wel een temperatuur toekennen. Dat is de temperatuur die een voorwerp zou krijgen als het enkel aan die straling zou worden blootgesteld, en tegelijk zelf vrijelijk mag stralen. Het is dus de evenwichtstemperatuur van een voorwerp in een veld van die straling.
erotisi
8 jaar geleden
Dat klinkt redelijk absoluut. Maar maakt het echt niet uit welk voorwerp je gebruikt voor het toekennen van een temperatuur aan die straling die erop valt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vergelijk het met een laserstraal; die verliest ook geen energie.
Cryofiel
8 jaar geleden
Als het voorwerp een zwarte straler is en er zwarte straling opvalt, zal er uiteindelijk een evenwicht optreden. Dat evenwicht wordt bereikt zodra het voorwerp een temperatuur heeft bereikt waabij het evenveel straling uitzendt als ontvangt. Die temperatuur is dan de temperatuur die we aan die straling toekennen.
Het woord vacuüm zegt het eigenlijk allemaal. Zonnestralen zijn elektromagnetische straling en kunnen bij de afwezigheid van materie in vacuüm hiermee niet interageren en dus ook hun energie niet kwijt en dus niet 'afkoelen' om het zo dan maar te noemen.

Dat afkoelen doen ze dus hier pas op aarde waar ze die materie wel tegen komen.

Een andere manier om energie kwijt te raken is zelf voor de materiedeeltjes zorgen, maar ook daar moet dat zonlicht een aanzet voor hebben en bovendien al voldoende energie. De zonnestralen die we hier op aarde 'voelen' hebben daar te weinig energie voor. De stralen die daar wel voldoende energie voor hebben voelen we helaas niet en worden gelukkig grotendeels tegengehouden door de atmosfeer!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je antwoord klopt goed, maar niet helemaal. De ruimte is namelijk geen ideaal vacuum. Al is de dichtheid zeer gering, er treedt 'onderweg' toch wel enig verlies aan fotonen op, omdat deze in botsing komen met de (zeer weinige) deeltjes die daar aanwezig zijn. Dit is ook de oorzaak van de extinctie van licht over grote afstanden (die van sterren en melkwegstelsels, bij voorbeeld).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt gelijk, in de vraag wordt dat vacuüm verondersteld en dus heb ik mijn antwoord daarnaar geformuleerd. Maar dat is inderdaad nog een verschil met de praktijk.
Temperatuur is wat gekoppeld is aan moleculen en atomen. En licht is een deeltje, maar te klein of te elementair om een temperatuur te hebben.
Maar om in te gaan op de vraag, want licht of zonnestralen komen uit een zeer warme plek en gaan door een zeer koude ruimte en komen aan op aarde.

Ik vertel het vanuit de blik van energie. In de zon fuseren kernen atomen onder zeer hoge druk en temperatuur en bij deze kernfusie ontstaan fotonen. En deze fotonen kun je ook zonnestralen noemen. De temperatuur blijft achter in zon want deze is bonden aan atomen en moleculen en de straling ontsnapt. Deze zonnestralen reizen door de het koude vacuüm, maar de stralen heb wel energie, maar kunnen deze alleen afgeven aan moleculen. En dat komen ze niet tegen. En alleen op aarde zijn voldoende moleculen. En daar kunnen de zonnestralen hun energie kwijt en pas daar kan de energie omgezet worden in andere energie zoals warmte.

Waarschijnlijk komt de misverstand uit het feit dat net duidelijk is wat zonnestralen wel zijn en wat niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Komen de zonnestralen onderweg dan geen moleculen van ruimtegruis en meteorieten tegen?