https://www.youtube.com/watch?v=ev9zrt__lec

Deze video geeft een goed beeld van hoe en waarom.
Als ik het in woorden zou moeten uitleggen... Stel, je hebt twee plankjes, horizontaal tegen over elkaar. Daartussen springt een stuiterbal heen en weer (dit blijft maar doorgaan) en de tijd die nodig is voor de stuiterbal om tussen het ene plankje naar het andere plankje te springen is precies 1 seconde.
Duidelijk? Mooi. Als je nu versnelt gebeurt er niet zoveel met de plankjes, maar hoe sneller je gaat, hoe meer de plankjes van elkaar wegschuiven op een horizontale manier. Hierdoor duurt het voor het balletje langer om tussen de ene naar de andere kant te stuiteren. Dus duurt één seconde langer met een hoge snelheid dan als je stilstaat.
Nog steeds duidelijk? Ik doe mijn best! Waarom de plankjes uit elkaar schuiven ga ik beschrijven met nog een experiment. Stel: je staat 5 meter voor het spoor en er komt een trein aan. In de trein staat iemand met een sinaasappel. Zodra de trein langs je komt gooit deze man de sinaasappel omhoog en vangt hem weer. Voor hem is het alsof de sinaasappel misschien een meter de lucht is ingegaan en weer in zijn handen is belandt (= 2 meter in totaal), maar voor jou heeft de sinaasappel een veel langere afstand afgelegt omdat het fruit van jou perspectief af een schuine lijn maakt.

Snap je dit? Top. Niet duidelijk? Begrijpelijk... Kijk het filmpje, dat zal helpen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alleen licht "reist"met de lichtsnelheid; voor voorwerpen met massa is de lichtsnelheid een limiet, die nooit bereikt wordt.
Dit is een consequentie van de relativiteitstheorie van Einstein, die op veel punten bevestigd is. Omdat in zijn vergelijkingen de term 1-v²/c² in de noemer voorkomt, en deze naar nul gaat als de snelheid v naar de lichtsnelheid c gaat, moet v=c uitgesloten worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom staat de tijd stil bij 299792.458km/s ?
Omdat tijd relatief is !
Waarom meten wij voor de snelheid van het licht 299792.458 km/s?
Omdat onze tijd met een bepaalde snelheid verloopt.!
Onze seconde bedraagt een bepaalde tijd , in die tijd legt het licht een bepaalde afstand af
nl. 299792.458 km.
Eigenlijk zijn alle snelheden die wij meten afhankelijk van de snelheid van onze klok.
Hoe sneller we gaan , hoe trager onze klok .
vb. wij meten de snelheid van een trein en vinden 10 m / sec
als onze tijd nu de helft trager verloopt , dan is er maar 1/2sec verstreken op dezelfde tijd als voor onze sec of anders 1sec hier is 2sec voor ons . Wij meten nu dat de trein een snelheid heeft van 20 m/sec.
Wij weten nu dat de tijd trager verloopt naar mate men dichter de licht snelheid nadert.
laten we een reis ondernemen.
Wij vertrekken hier , en gaan versnellen en blijven versnellen tot we de lichtsnelheid zullen bereiken.( waar onze klok zal stil staan)
Onderweg gaat onze klok langzaam vertragen , en meten wij voor de snelheid van het licht dus meer km/s , en de volgende keer nog meer en onze klok blijft maar vertragen en wij vinden steeds meer voor de lichtsnelheid tot onze klok stil staat en dan vinden we oneindig voor de lichtsnelheid.
Dus de snelheid van het licht is in werkelijkheid oneindig en dat is overal zo , maar wij vinden verschillende resultaten omdat onze klokken verschillende snelheden hebben.
Wij vinden 2997925.458 km/s , en omdat ONZE klok altijd dezelfde snelheid heeft vinden wij deze snelheid als constant .
Dus 299792.458 km/s is eigenlijk oneindig.
En dan kunnen we ook zeggen dat onze klok stil staat bij de lichtsnelheid die in werkelijkheid oneindig is , (oneindige snelheid kan alleen maar bestaan als de klok stil staat) , en nogmaals wij vinden 299792.458 km/sec omdat onze klok NIET stil staat , en een bepaalde snelheid heeft.
Wij mogen dus eigenlijk niet zeggen dat 299792.458 km/sec de hoogst mogelijke snelheid is ,
de hoogst mogelijke snelheid is oneindig , maar wij meten door de snelheid van ons tijdverloop 299792.458 km/sec.
Willy Verachtert