Waarom staat de tijd stil als je met de lichtsnelheid reist?

En is dat eigenlijk ooit bewezen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

https://www.youtube.com/watch?v=ev9zrt__lec Deze video geeft een goed beeld van hoe en waarom. Als ik het in woorden zou moeten uitleggen... Stel, je hebt twee plankjes, horizontaal tegen over elkaar. Daartussen springt een stuiterbal heen en weer (dit blijft maar doorgaan) en de tijd die nodig is voor de stuiterbal om tussen het ene plankje naar het andere plankje te springen is precies 1 seconde. Duidelijk? Mooi. Als je nu versnelt gebeurt er niet zoveel met de plankjes, maar hoe sneller je gaat, hoe meer de plankjes van elkaar wegschuiven op een horizontale manier. Hierdoor duurt het voor het balletje langer om tussen de ene naar de andere kant te stuiteren. Dus duurt één seconde langer met een hoge snelheid dan als je stilstaat. Nog steeds duidelijk? Ik doe mijn best! Waarom de plankjes uit elkaar schuiven ga ik beschrijven met nog een experiment. Stel: je staat 5 meter voor het spoor en er komt een trein aan. In de trein staat iemand met een sinaasappel. Zodra de trein langs je komt gooit deze man de sinaasappel omhoog en vangt hem weer. Voor hem is het alsof de sinaasappel misschien een meter de lucht is ingegaan en weer in zijn handen is belandt (= 2 meter in totaal), maar voor jou heeft de sinaasappel een veel langere afstand afgelegt omdat het fruit van jou perspectief af een schuine lijn maakt. Snap je dit? Top. Niet duidelijk? Begrijpelijk... Kijk het filmpje, dat zal helpen.

Alleen licht "reist"met de lichtsnelheid; voor voorwerpen met massa is de lichtsnelheid een limiet, die nooit bereikt wordt. Dit is een consequentie van de relativiteitstheorie van Einstein, die op veel punten bevestigd is. Omdat in zijn vergelijkingen de term 1-v²/c² in de noemer voorkomt, en deze naar nul gaat als de snelheid v naar de lichtsnelheid c gaat, moet v=c uitgesloten worden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100