Kan in het geval van het ergste (China syndroom) Japan onbewoonbaar worden?

We hopen er niet op, maar als het nou volledig mis gaat in Japan, en bijvoorbeeld de reactorkern door de grond heen zakt, wat zijn de gevolgen dan voor Japan.
Is dan een groot deel, of misschien zelfs wel heel Japan jaren lang onbewoonbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag. Gelukkig lijkt op 20-03-2011 dat de situatie weer beheersbaar is en dat de reaktoren langzaam af kunnen koelen. De natuur helpt een beetje. De enorme warmte ontwikkeling was door een chemische reaktie van de beschermstof Zirkonium ( Zirkaloy ) die om de brandstofstaven heen zit met de stoom die zich in het reactorvat had gevormd, en de ontbinding van elementen met de kortste halfwaarde tijd ( radioactief verval ) . Nu de kortste halfwaardetijden al uit zijn gereageerd, wordt er minder warmte geproduceerd. De zikonium is weg, en de koeling is terug , en het ziet er een heel stuk beter uit voor Japan en voor ons allemaal ( radioactieve deeltjes kunnen de hele wereld over en ze inademen is dan ook gevaarlijk ).

Het beste antwoord

Dat spul kan heel heet worden maar door de grond heen is toch behoorlijk overdreven. Het kan idd wel enorme milieu schade opleveren als de reactor daadwerkelijk gaat lekken. Eenmaal buiten echter blijft het niet 1 klont maar verspreid het meer waardoor je minder geconcentreerde hitte krijgt. Het kan dan niet meer verder door materialen heen smelten. Het is op dat moment wel enorm moeilijk op te ruimen. Moeilijk maar niet onmogelijk. Het duurt idd wel lang voordat de zooi genoeg is afgekoeld om op te ruimen en tot die tijd zal het in de gaten gehouden moeten worden (Tsjernobyl is nu nog steeds niet opgeruimd en van de meltdown in Three Mile Island in 1979 was men pas in 1993 klaar met opruimen). Lokaal is de schade dus idd behoorlijk maar het totale oppervlak zal heel beperkt blijven. Het ergste scenario is dat dergelijke zooi in het grondwater terecht komt. Ik kan me niet voorstellen dat de installatie zo slecht gebouwd is dat zoiets zelf maar in het ergste geval mogelijk is.

Het boek is geschreven in een tijd dat men (ook de wetenschappers die er mee te maken hadden) veel minder wist van radioactief materiaal en de gevolgen er van (en nog minder over milieu effecten). Een mooi voorbeeld van de tijdgeest is ook een aflevering van The A-Team waarin de karakters bang zijn voor besmettelijke stralingsziekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er niets van het onderwerp weet kun je beter geen antwoord geven op vragen! In dit antwoord staat nagenoeg alleen onzin. Beste vragensteller neem dit antwoord aub niet serieus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het zo goed weet voel je dan vooral geroepen het juiste antwoord te geven. Een meltdown is geen Tsjernobyl-achtige explosie waarbij tonnen radioactief materiaal in de atmosfeer terecht komt (het gebied in de Oekraïne dat besmet is haalt ook bij lange na de omvang van Japan niet). De vraag ging over een meltdown. Niet over brandend radioactief materiaal. En het is niet de eerste keer dat zich een dergelijk scenario voor doet. Verder heeft is het spul heter naarmate het dichter is. Wanneer het uit de reactor stroomt verspreid het. Niet ideaal maar het maakt wel dat het beter afkoelt (bijzaak is dat je het dan in het milieu hebt). De vraagsteller neemt 'the China Syndrome' als voorbeeld. Dat boek is pure fictie geschreven in een tijd dat men nog maar net begon met het begrijpen van de effecten van radioactiviteit op het milieu en publieke kennis nauwelijks verder reikte dan het besef dat de 'Duck and Cover' filmpjes wel eens onzinnig kunnen zijn. Door de reactor heen vreten gaat wel. Het beton van de fundering beschadigen is ook bepaald niet ondenkbaar. Door de Aarde heen smelten is domweg niet mogelijk. Grondwater vervuilen is realistisch (afhankelijk van hoe diep en bereikbaar dat grondwater daar is) te noemen wanneer de kernsmelting niet beheerst kan worden (en ze zijn dar nog lang niet zonder opties). Verder heeft Japan al sinds WOII ervaring met radioactieve vervuiling (de namen Hiroshima en Nagasaki moeten een bel doen rinkelen hier) en heeft het land beschikking over hoogstaande technologie en uitstekend opgeleide technici (Japan is een van de front linie landen op gebied van de ontwikkeling van nucleaire energievoorziening in zowel splijting als fusie). Dat ze in Japan met een groot probleem zitten moge duidelijk zijn. Onoplosbaar is het niet. En Japan onleefbaar maken is verre van realistisch te noemen. De directe omgeving van de centrale is wel een probleem. Zeker zolang het probleem niet onder controle is. Is dat een 'groot deel' van Japan? Geenszins. Worst case scenario is dat de derrie door het reactorvat smelt en in brand vliegt. Dan praat je idd over een scenario vergelijkbaar met Tsjernobyl. Wederom een groot probleem en oplossen is op zijn zachts problematisch en duur. Dat wil niet zeggen dat het niet op te ruimen is. Dus: wijs mij de onzin aan en leg eens uit hoe het dan wel zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ roepiroepi, ik vind je antwoord en je toelichting heel goed en afgewogen. Idd de Japanners kunnen en durven heel veel. Dat ze tot nu toe ( 16-03-2011) de ramp hebben kunnen beperken en hun kamikaze mentaliteit ten opzichte van doorwerken in levensgevaarlijke stralling ten toon spreiden... +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ roepi roepi , het ziet er een stuk beter uit vandaag en het lijkt erop dat jouw antwoord klopt. Ik zal even herhalen wat ik op een wetenschappelijke website las:
Gelukkig lijkt op 20-03-2011 dat de situatie weer beheersbaar is en dat de reaktoren langzaam af kunnen koelen. De natuur helpt een beetje. De enorme warmte ontwikkeling was door een chemische reaktie van de beschermstof Zirkonium ( Zirkaloy ) die om de brandstofstaven heen zit met de stoom die zich in het reactorvat had gevormd, en de ontbinding van elementen met de kortste halfwaarde tijd ( radioactief verval ) . Nu de kortste halfwaardetijden al uit zijn gereageerd, wordt er minder warmte geproduceerd. De zikonium is weg, en de koeling is terug , en het ziet er een heel stuk beter uit voor Japan en voor ons allemaal ( radioactieve deeltjes kunnen de hele wereld over en ze inademen is dan ook gevaarlijk ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt er idd op dat er vaart begint te komen in het stabiliseren van de reactors. Ze zijn er nog lang niet en er zal nog zeker wel het nodige aan radioactief materiaal ontsnappen maar het ziet er wel naar uit dat ze op korte termijn de crisis bezworen gaan hebben. Ze hebben al bij 2 reactors de stroom kunnen herstellen. De overige zullen nu snel volgen. De centrale kunnen ze denk ik wel volledig afschrijven. Er is blijkbaar ook de nodige vervuiling in de omgeving. Het zal nog moeten blijken hoe ernstig dit exact is maar blijkbaar is het genoeg om meetbare verontreiniging in Tokio te veroorzaken. Het moeilijke deel komt daarna. Het zal nog lang duren voor ze de reactors kunnen gaan ontmantelen. Er is dus zeker de nodige tijdsdruk om met een langetermijnoplossing te komen. Zeker als ze de ergste schade voor juli hersteld willen hebben om te voorkomen dat de ellende weer opnieuw begint als het orkaan seizoen aanbreekt (wat dat betreft had de aardbeving moeilijk in een gunstiger tijd kunnen vallen). Ik blijf erbij dat de Japanners dit goed zullen gaan oplossen. Ze hebben ervaring genoeg met aardbevingen, orkanen en nucleaire installaties. Het is geen ontwikkelingsland maar een rijk en ontwikkeld land met een uitstekende infrastructuur en organisatie.
Er komen nu (21-03-11) ook nog wat skeletten uit de kast rollen. Blijkbaar zijn ze daar behoorlijk nalatig geweest met controles en onderhoud (en dat zou meteen verklaren waarom de meeste centrales geen problemen hebben en die wel). Er zullen dus nog wel wat figuurlijke koppen gaan rollen daar. Verder lijken de meeste mensen zich niet goed te realiseren hoe gruwelijk zwaar de aardbeving nu eigenlijk was. De Aardbeving die in 1994 zo'n ravage aanrichtte in Los Angeles was 6.7 op de schaal van richter en zorgde voor 20 miljard aan schade. De aardbeving in Haïti vorig jaar was 7.0 en de Aardbeving die Kobe zo goed als van de kaart veegde was 7.2. Deze was (8.9 tot) 9.0 en de richter schaal is logaritmisch wat deze aardbeving zo'n 1000 keer zwaarder maakt dan de aardbeving in Haïti. Dan is het hoop ik niet vreemd dat high-tech installaties als kerncentrales in de problemen komen. Het feit dat ze überhaupt nog overeind staan zegt veel over hoe goed ze gebouwd zijn en hoe betrouwbaar de technologie deze dagen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt @Roepiroepi. Ik vind het interessant om de dingen die we weten te kunnen bediscussiëren , zodat we een iets beter beeld krijgen van de problemen die moeten worden overwonnen. Dit is een ramp ( zelfs als het nu niet *meer* erger wordt , die over honderden jaren ( als we dan nog bestaan als mensheid , ga ik wel van uit ) nog zal worden besproken / opgerakeld. Eén van die meest beslissende momenten die de toekomst ( energie beleid , veiligheid ) zal bepalen. Het ergste is misschien nog wel , dat de publieke opinie ( zeker in Europa ) zich tegen kernenergie zal keren , terwijl we nog geen bruikbare alternatieve energie bronnen hebben ( in de zelfde hoeveelheid GIGAwatt als de kerncentrales ) . Om een enorme hoeveelheid alternatieve energie voorzieningen te kunnen installeren zullen we volop conventionele energie moeten gaan gebruiken ( produktie , opbouw , materialen , installeren en voorzieningen als de zon niet schijnt / de wind niet waait ) . Als kernenergie uitvalt als optie, zal het nog veel moeilijker worden om de alternatieve energie bronnen op tijd op groot vermogen in te schakelen . Ik ben zelf ook tegen kernenergie , maar ik zie ook in dat er een transitie tijd zal komen waarin we om moeten schakelen naar Alternatief, en dat zonder welvaarts verlies terwijl de wereld bevolking blijft toenemen en welvarender wordt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas zit het al wel in het grondwater. Laten we er maar het beste van hopen.

Andere antwoorden (5)

Als het helemaal misgaat met één van de kerncentrales in Japan is dat zeer goed denkbaar, zo is het gebied rond Tsjernobyl in Rusland 25 jaar na de ramp met de kerncentrale daar nog steeds onbewoonbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft in je toelichting "als het nou volledig mis gaat in Japan". Het gaat nu natuurlijk al volledig mis, en er is een proces gaande, dat nauwelijks te beinvloeden valt.

Toch zul je, als je de feiten op een rijtje zet, niet kunnen zeggen dat heel Japan (of voor een groot gedeelte) onbewoonbaar wordt. Het gaat om 3 kerncentrales, en in het ergste geval zullen grote gebieden onbewoonbaar worden.

Maar als je het in de juiste proporties ziet, dan valt het denk ik mee. Als we Japan op de kaart zien, denken we al gauw, omdat het een eiland in een wat vreemde vorm is, dat het een soort Texel is. Besef je dat Japan 9 keer zo groot is als Nederland. Je praat dan over enorme afstanden.

Het is verschrikkelijk wat daar gebeurt, vooral voor de mensen die in de buurt wonen. Maar voor wat betreft de echt rampzalige effecten, zoals onbewoonbaarheid, moet je toch eerder aan tientallen kilometers denken en niet aan honderden. Grote delen van Japan onbewoonbaar, daar zal dus geen sprake van zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inmiddels zijn het méér dan drie kerncentrales met grote problemen.
Tot op heden wordt beweerd dat het bij een totale meltdown toch nooit zo erg zou worden als tsjernobil, omdat de centrales in Japan veiliger zijn. Het omhulsel gaat niet stuk en de 'core' zou niet door kunnen smelten de aarde in. Ik help het de Japanners hopen. Als je kijkt naar de lange rij verzwegen incidenten die er al is bij deze centrales, vrees ik dat er meer niet deugt en dat we best een tweede Tsjernobil zouden kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsjernobyl was een ander type centrale en heel ander probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begin te vrezen dat je gelijk hebt @Stippel. Zolang de dappere operators bij de Kerncentrale blijven vechten om de kernen onder water te houden is er hoop. Als het *te* erg zou worden , zou het hele gebied ontruimd kunnen worden en de reaktors alleen nog uit de lucht met helicopters "gekoeld" worden. De Japanse centrales zijn in zekere zin gevaarlijker, want de gebruikte brandstofstaven worden bewaard vlak bij de reaktor , in een zwembad met brandstofstaven. Dit "zwembad " dreigt nu ook droog te komen staan ( reaktor no 4 ) .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De centrale in Tsjernobyl was wel van een ander type maar dat maakt deze niet ineens ongevaarlijk. Het lijkt mij tijd dat ze het kernafval van de centrale ergens anders opbergen. Het heeft nu blijkbaar al een keer in brand gestaan en volgens mij hebben ze niet nog een probleem nodig... Het laatste woord zal er in Japan idd nog lang niet over gesproken zijn gegeven dat dit niet de eerste keer is dat die centrale in het nieuws komt. Dat het nu net bij deze fout gaat lijkt me niet zo'n enorm toeval...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw antwoord wordt met de dag beter @ Stippel, helaas mag ik wel zeggen. Het is vandaag 16-03-2011 een kritieke situatie. En ik voel heel veel emoties , en ontmoediging die we ook in de jaren '80 tijdens Tsjernobyl voelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig ziet het er vandaag 20-03-2011 veel beter uit. Misschien komt het nog goed . Hier een toelichting die ik aantrof op een wetenschappelijke website : Gelukkig lijkt op 20-03-2011 dat de situatie weer beheersbaar is en dat de reaktoren langzaam af kunnen koelen. De natuur helpt een beetje. De enorme warmte ontwikkeling was door een chemische reaktie van de beschermstof Zirkonium ( Zirkaloy ) die om de brandstofstaven heen zit met de stoom die zich in het reactorvat had gevormd, en de ontbinding van elementen met de kortste halfwaarde tijd ( radioactief verval ) . Nu de kortste halfwaardetijden al uit zijn gereageerd, wordt er minder warmte geproduceerd. De zikonium is weg, en de koeling is terug , en het ziet er een heel stuk beter uit voor Japan en voor ons allemaal ( radioactieve deeltjes kunnen de hele wereld over en ze inademen is dan ook gevaarlijk ).
Hier staat een verhaal van gisteren over de centrales: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/nieuws/article/detail/1859624/2011/03/14/Hoe-gevaarlijk-zijn-exploderende-kerncentrales.dhtml

De reactor zelf zit in een omhulsel dat in een betonnen gebouw zit dat in... enzovoorts.
Maar we zagen bij die ontploffingen al dat 1 van die omhulsels beschadigd raakte.
Stel dat de boel zo oververhit raakt dat de splijtstofstaven de grond in smelten, dan komen ze in een holle ruimte terecht (van beton), die onder water kan worden gezet, mits er water voorhanden is. Dan wordt direct stoom en die stoom zal 'afgeblazen' moeten worden - waardoor dan radioactieve stoom vrijkomt, maar als je daarmee erger voorkomt heb je geen keuze.
Op een bepaald moment zal de reactie toch afnemen, en dan kun je bijvoorbeeld de boel volstorten met beton.
Een flink gebied rondom de reactor zal lange tijd onbewoonbaar blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kan in de huidige situatie niet gebeuren. Het ergste scenario is dat een gebied met een straal van < 100 km tijdelijk onbewoonbaar wordt.

En waar staan we nu?
* Sommige straling is vrijgekomen toen het drukvat werd ontlucht. Alle radioactieve isotopen uit de geactiveerde stoom zijn vervallen. Een zeer kleine hoeveelheid Cesium is vrijgekomen, evenals Jodium. Als je op de ventilatiepijp had gezeten tijdens de ontluchten, moet je waarschijnlijk stoppen met roken om terug te keren naar uw oude levensverwachting. De Cesium en Jodium isotopen zijn afgevoerd naar zee en worden niet meer waargenomen.
* Er was een beperkte schade aan de eerste insluiting. Dat betekent dat enig radioactief Cesium en Jodium in het koelwater is terecht gekomen, maar geen uranium of andere rommel (de uraniumoxide niet “los” in het water). Er zijn faciliteiten voor de behandeling van het koelwater in de derde insluiting. Het radioactief Cesium en Jodium zal er worden verwijderd en uiteindelijk opgeslagen als radioactief afval in de terminal opslag.
* Omdat de regelstaven volledig zijn ingeschoven vindt de Uranium kettingreactie echter niet plaats en de activering is dus beperkt. De tussenliggende radioactieve stoffen (Cesium en Jodium) zijn ook bijna weg in dit stadium, omdat de uraniumvervalreeks een lange tijd geleden was gestopt. Dit reduceert de activatie.
* Het zeewater zal dan vervangen worden na verloop van tijd met de “normale” koelwater
* De reactorkern zal dan worden ontmanteld en getransporteerd naar een verwerkingsinstallatie, net als tijdens een reguliere brandstofwisseling.
* Splijtstofstaven en de gehele installatie zullen worden gecontroleerd op mogelijke schade. Dit duurt ongeveer 4-5 jaar.
* De veiligheidsystemen op alle Japanse centrales zullen worden opgewaardeerd om een 9.0 aardbeving en de tsunami (of erger) te weerstaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ik help het je hopen ... Echt waar wat hoop ik wat jij zegt dat dit waar is en bewaarheid zal worden. (160311)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoop is een slechte raadgever. Maar toch hoop ik met je mee. Tsjernobyl is in vol bedrijf ontploft en zelfs daat is zo'n gebied niet onbewoonbaar geweest. We kunnen alleen maar afwachten en misschien houden die dappere mannen daar het "binnen de perken".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat veel beter vandaag 20-03-2011. Het ziet er naar uit dat de elementen met de kortste halfwaardetijden al zijn vervallen . Ook was er een beschermlaag over de splijtstofstaven gegoten ( Zirkonium ) en dat spul is verbrand ( Zr + 2H2O > ZrO2 + H2. ) De H2 is inmiddels ontploft en de reaktie van het Zirkonium zorgde voor een enorme hitte en H2 produktie. Het kan nog goed komen ! Goed antwoord +