Hebben protonen en elektronen dezelfde snelheid als ze op de aarde botsen?

Protonen hebben een hogere massa als elektronen, maar gaan ze ook sneller of juist langzamer. En maakt het dan verschil of ze van de zonnewind afkomen of van de kosmische straling?
Met dank aan @cryofiel.

erotisi
9 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het antwoord is nee. Sterker nog individuele protonen kunnen ook onderling verschillende snelheden hebben. Dit geldt ook voor elektronen.

Alleen deeltjes met een rustmassa van nul, zoals fotonen, hebben allemaal dezelfde snelheid, namelijk de lichtsnelheid.

Toegevoegd na 1 dag:
Het maakt verschil of ze van zonnewind of vanuit de kosmos afkomstig zijn. Deeltjes die uit d kosmos afkomstig zijn hebben een veel grotere energie (snelheid) dan de zonnewind deeltjes. Dit komt omdat ze ontstaan in veel heftigere processen dan die zich op de zon afspelen.

leuk om in dit verband te lezen is het "ok my god deeltje", dat betreft een proton met de energie van een honkbal met een snelheid van 100 Km/per uur en het feit dat er een limiet is aan de snelheid die een kosmisch deeltje kan hebben door de remmende werking van de k0osmische achtergrond straling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, de elektronen gaan veel sneller. Geladen deeltjes die op aarde terechtkomen zijn ofwel van de zon afkomstig, ofwel een bestanddeel van kosmische straling. In beide gevallen zijn ze versneld door een magnetisch veld. Maar omdat protonen een veel grotere massa hebben zullen ze door hetzelfde veld veel minder versneld worden.
WimNobel