Van zand kunnen we glas maken, maar kan dit proces ook omgedraaid worden?

Stel dat we 'teveel' glas zouden maken en dit proces om willen keren (omdat we meer zand nodig hebben in de toekomst). Zouden we glas kunnen omzetten in zand?

3.5K
TurfGraver
een jaar geleden
Ik denk niet dat we ooit een tekort aan zand zullen hebben.
Glas is een mengsel en om de toegevoegde stoffen er weer uit te halen zou mogelijk een (kostbaar) proces (of meerdere) gebruikt kunnen worden. Waarna (gesmolten) zand zou overblijven wat dan weer verguisd zou kunnen worden.

Antwoorden (1)

Nee, dit kan niet door een chemisch proces. Wel door het glas fijn te malen. Fijngemalen glas is in feite een zuivere vorm van zand. Wanneer je gebroken glas vermaalt tot een fijn poeder, is het verschil tussen glas en zand verwaarloosbaar; natuurlijk zand is gemaakt van kwartskristallen van siliciumdioxide en glas is de niet-kristallijne, amorfe vorm van siliciumdioxide. Gebroken glas wordt nu gebruikt als zandvuller op populaire stranden over de hele wereld.
SimonV
een jaar geleden
Reddie
een jaar geleden
We zullen nooit zand tekort krijgen. De Aardkorst bestaat voor 28% uit Silicium. Het enige element dat nog vaker voorkomt is Zuurstof. Ca.47%.
Thecis
een jaar geleden
Welke chemische reactie vind er plaats?
SimonV
een jaar geleden
Geen dus, zoals ik beschrijf.
Thecis
een jaar geleden
Ah, dan had ik de eerste zin verkeerd geinterpreteerd. Ik meende te lezen dat je geen zand vanuit glas kon maken (staat er natuurlijk ook), maar dat het glas maken vanuit zand wel een chemisch proces is. En dat kon ik even niet bijhouden. Vandaar.