Hoe ver kun je springen als er een oneindige afgrond is?

Hoe ver zou je kunnen springen als je in een afgrond springt waar geen einde aan komt. Je hebt natuurlijk na een tijdje dat je recht naar beneden valt doormiddel van de zwaartekracht.

Maar stel je komt aanrennen met een snelheid van 20 km/u en je weegt 80 kg. Hoe ver zou je dan komen voordat je in een rechte val komt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Als je een gat zou hebben gegraven door de aarde heen en je zou erin springen zou je denk halverwege blijven hangen.

Maar als je uit een ruimte schip zou springen met een aanloop van 20km/u dan zou je afhankelijk van de plaats van dat schip en de richitng van springen oneindig door blijven zweven totdat je ergens (planeet of ster) op te pletter valt. Mogelijkerwijs als je nergens op te pletter bent geslagen kom je weer op dezelfde plek uit als waar je begonnen bent als het universum uiteindelijk 'rond' zou zijn.

Bovenstaande natuurlijk wel met het besef dat je dat allemaal niet gaat overleven.
erotisi
6 jaar geleden
Je veronderstelling dat je uiteindelijk recht naar beneden valt klopt niet. Je voorwaartse snelheid wordt wel minder tot bijna 0, maar niet 0. Als je dus oneindig lang valt, ga je ook oneindig ver naar voren.

Als je niet uitgaat van oneindig maar van eindig lang, dan kun je een curve uitrekenen en -tekenen en kijken hoever je bent gekomen. Zie daarvoor de links in de reactie van shabti.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kan niet oneindig naar voren vallen door de luchtweerstand, zeer waarschijnlijk zit er dan ergens een asymptoot.
Dat hangt er van af met welke kracht je springt (Newton) en onder welke hoek. (Als er zwaartekracht is kan de afgrond niet oneindig zijn want zwaartekracht komt van uit het midden/de kern van een voorwerp)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Voorwaartse snelheid is gedefinieerd. En het gaat om een theoretische vraag. Dus dat het niet kan, dat weten we wel...