Hoe onderscheid je 2-methyl-2-propanol van ethanol, natriumcarbonaat, natriumsulfaat en 1-hepteen ?

Wat ik denk:

ethanol: ruik je

natriumcarbonaat: + zuur --> CO2 en dat bruist of + Fe3+ --> neerslag

natriumsulfaat: + Fe3+ --> geen neerslag

1-hepteen: +broomwater --> kleurloos

2-methyl-2-propanol: Weet ik niet?

Dus hoe zou ik 2-methyl-2-propanol kunnen onderscheiden van de rest?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het gaat over zuivere stoffen, zijn natriumcarbonaat en natriumsulfaat vast, want zouten. 2-methyl-2-propanol smelt bij 25 graden C. (BINAS42B) en de andere 2 zijn vloeistoffen bij kamertemperatuur. De zouten zijn te onderscheiden zoals je aangeeft, maar na oplossen in water; opmerking: carbonaat met Fe3+ geeft wel een reactie, geen gewone neerslagreactie.( de stof ijzer(III)carbonaat bestaat niet in water) Aan een beetje van iedere vloeistof voeg je broomwater toe( zoals je al aangaf): 1-hepteen reageert dan, de andere 2 niet. Aan een beetje van de laatste twee voeg je een aangezuurde kaliumpermanganaatoplossing( paars) toe: ethanol geeft ontkleuring, de andere kan niet reageren als reductor, het is een tertiaire alcohol, dus ontkleurt niet.