Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe onderscheid je 2-methyl-2-propanol van ethanol, natriumcarbonaat, natriumsulfaat en 1-hepteen ?

Wat ik denk:

ethanol: ruik je

natriumcarbonaat: + zuur --> CO2 en dat bruist of + Fe3+ --> neerslag

natriumsulfaat: + Fe3+ --> geen neerslag

1-hepteen: +broomwater --> kleurloos

2-methyl-2-propanol: Weet ik niet?

Dus hoe zou ik 2-methyl-2-propanol kunnen onderscheiden van de rest?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
856

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als het gaat over zuivere stoffen, zijn natriumcarbonaat en natriumsulfaat vast, want zouten. 2-methyl-2-propanol smelt bij 25 graden C. (BINAS42B) en de andere 2 zijn vloeistoffen bij kamertemperatuur. De zouten zijn te onderscheiden zoals je aangeeft, maar na oplossen in water; opmerking: carbonaat met Fe3+ geeft wel een reactie, geen gewone neerslagreactie.( de stof ijzer(III)carbonaat bestaat niet in water) Aan een beetje van iedere vloeistof voeg je broomwater toe( zoals je al aangaf): 1-hepteen reageert dan, de andere 2 niet. Aan een beetje van de laatste twee voeg je een aangezuurde kaliumpermanganaatoplossing( paars) toe: ethanol geeft ontkleuring, de andere kan niet reageren als reductor, het is een tertiaire alcohol, dus ontkleurt niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding