wat hield de kernramp van tsjernobyl in?

in jip en janneke taal. wat gebeurde er wat er niet moest gebeuren. ik heb het nl. nooit helemaal begrepen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

In Jip en Janneke taal smolt een van de twee kernreactoren en kwam er radioactief afval vrij dat veel mensen (later) het leven heeft gekost. De nabijgelegen stad is een lege spookstad. Hoewel je er als excursie naar toe komt is het gebied nog steeds vervuild.

Het ongeluk kon gebeuren doordat de kernreactie niet meer gestopt kon worden. De staven werden steeds heter en het koelwater ging daardoor koken. Tegenwoordig zijn er centrales met een iets veiliger principe, hoewel veiligheid een relatief begrip is voor een kerncentrale.

Toegevoegd na 2 minuten:
Minder Jip en Janneke is onderstaande video een documentaire over de echte achtergonden.

Toegevoegd na 3 minuten:
De video toont beelden van de ramp. Minder Jip en Janneke taal is de documentaire over Tjernobyl:

http://www.youtube.com/watch?v=PUx2Wq6Drys

http://www.youtube.com/watch?v=SKE5T7aPwSo&feature=watch_response

Toegevoegd na 5 minuten:
http://ineuropa.nl/programmas/36788896/afleveringen/41158356/

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie ook:

http://www.goeievraag.nl/vraag/moment-risico-loopt-verboden-zone.48595
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De kernramp van Tsjernobyl was een ernstig ongeluk met een van de kernreactoren van de Kerncentrale Tsjernobyl dat plaatsvond op zaterdag 26 april 1986 nabij de gelijknamige Oekraïense plaats (toen nog Sovjet-Unie) Tsjernobyl.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kern van de centrale raakte oververhit. Er was te weinig koeling. Hierdoor is er een explosie geweest waardoor radio actief materiaal is ontsnapt met alle gevolgen van dien.
13 jaar geleden
In de reactor wilden ze een proef gaan doen, waarbij een fout is gemaakt/zat in het systeem. Ze zijn door blijven gaan met de proef. Door de fout ontstond er uiteindelijk hitte en ontstond er veel stoom en daardoor een enorme druk in de reactor. Er kwam een ontploffing. Door de ontploffing kwam er lucht naar binnen waardoor er nog meer brand ontstond. Door de brand kwam er een radioactieve rookwolk vrij. Die rookwolk is verspreid over een groot gebied rondom Tsjernobyl.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is chernobyl wereld erfgoed geworden ... en word er ooit nog iets aan gedaan ?