Kan de as van een sigaret nog warmte bevatten?

Ik weet niet goed hoe ik deze vraag kan formuleren
:D maar ik vroeg mij dit af tijdens het roken van een sigaret... assen die rondvliegen, bevatten zij nog enige warmte? Ik ken een meisje en zij is eens 'verbrand' geweest door een sigaret. Komt dit eigenlijk door de assen?
Heel benieuwd naar!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Amadea
7 jaar geleden
As kan zeer zeker heet zijn. Want wij hebben wel eens aardappels gepoft (eerst in zilverpapier verpakken) in de as van de open haard, nadat het vuur gedoofd was.

Antwoorden (2)

Zelfs een onaangestoken sigaret "bevat" warmte. Dus dat zal je niet willen weten.

Heeft as van een brandende sigaret een hogere warmte dan de omgevingstemperatuur waarin deze zich bevindt?

Nogal, een brandende sigaret wordt tussen de 400 en 800 graden celcius heet. Als er een beetje as af valt zal dit wel heel snel afkoelen omdat het vaak maar een kleine massa vertegenwoordigt. Maar je kan er wel tijdelijk een plekje op je huid aan over houden als het direct op je valt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt Mrtomaat ! Ik vraag me af wat je bedoelt dat een onaangestoken sigaret ook warmte bevat? Ik ben in een filosofische bui vandaag en ik vroeg me dit af. :D Het gaat niet zozeer over het brandende stuk van de sigaret maar hetgene errond , dat heel snel rondvliegt ( as dus ) . ( moeilijk uit te leggen :p )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Steek er maar een thermometer in, dan zal je zien dat deze een waarde geeft. Zeer waarschijnlijk dezelfde waarde als de rest van de kamer (omgeving). Een onaangestoken sigaret heeft een temperatuur van zeg 20 graden, net als dat de kamer een temperatuur heeft van 20 graden. Bedoel je rookdeeltjes?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wauw je bent slim! :D wel nu wil ik dat wel eens testen! Ja dat bedoel ik!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor roetdeeltjes geldt hetzelfde. Die komen ook van de sigaret met een enorm hoge temperatuur, maar ook die roetdeeltjes geven heel snel hun warmte af aan de omgeving. Houdt je hand maar boven je sigaret de roetdeeltjes zijn al zo'n beetje afgekoeld tot kamertemperatuur voor ze je hand bereiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de uitgebreide informatieve uitleg :D heeel heeel duidelijk! +++
Nee, behalve als je er heel snel bij bent kun je nog iets van warmte voelen. Waarschijnlijk is dat meisje door een brandende sigaret geraakt.