Wat is het verschil tussen een lineaire- en een angulaire beweging?

Er zijn definities gegeven voor lineaire beweging en angulaire beweging:
Lineaire beweging: alle delen van een lichaam bewegen over dezelfde afstand, in eenzelfde tijd en in dezelfde richting.
Angulaire beweging: alle delen van een lichaam draaien over dezelfde hoek in hetzelfde tijdsinterval, rond een rotatieas.

Maar als je dan een angulaire beweging hebt, heb je toch ook gelijk een lineaire beweging? Kan iemand mij het verschil uitleggen?

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik vind het vooral verwarrend dat er onder transversale beweging het voorbeeld van iemand die een salto maakt genomen wordt. Waarom is dit een transversale beweging?

12.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij wordt het volgende bedoeld Lineaire beweging, beweging over een lijn, dus van A naar B. Pak een voor schuif deze over je tafel van links naar rechts. Het voorwerp heeft een lineaire beweging gemaakt. Angulaire beweging: Asdraaiing. Pak dat voorwerp en draai enkel je hand Zonder het voorwerp van zijn plaats te verplaats. Als er een GPS-tracker in zou zitten zou deze beweren dat het voorwerp niet verplaatst is, je blijft op plek A. Als er een bewegingssensor in zou zitten wel. Maar als je dan een angulaire beweging hebt, heb je toch ook gelijk een lineaire beweging?
Nee, het voorwerp is namelijk nog steeds op dezelfde plek. Althans het middelpunt van het voorwerp is nooit verplaatst. Als je een salto maakt heb je zowel een lineaire als een angulaire verplaatsing. "Ik vind het vooral verwarrend dat er onder
transversale beweging het voorbeeld van iemand die een salto maakt genomen wordt. Waarom is dit een transversale beweging?" Ik zou idd ook zeggen dat dat een sagittale beweging is.
http://www.pt-nijmegen.nl/planes_of_motion_bewegingsvlakken.htm
xkimss1997
7 jaar geleden
Oke, als ik het plaatje van de salto bij de lineaire beweging wegdenk is dit wel logisch, dankjewel!

Antwoorden (1)

Ik denk dat het verschil tussen die twee de afstand is.

Een lineaire beweging gaat over een gelijke afstand in dezelfde tijd in dezelfde richting. Dat zie als je bijv. twee objecten hebt die een parallele weg afleggen, die zijn dus lineair.
Echter als je even twee verschillende punten op een schijf ziet als twee objecten, dan legt het punt wat het dichtst in het centrum ligt een veel kortere afstand af dan het punt dat aan de rand ligt. Echter ze leggen die afstand wel in dezelfde tijd en zelfde richting uit. Dat noemen ze dan de het impulsmoment, ook draaiimpuls, hoekmoment,of angulair moment genoemd, in de natuurkunde een maat voor de "hoeveelheid draaibeweging" van een voorwerp.

In het engels staat er ook bijv. 'In physics, angular momentum (rarely, moment of momentum or rotational momentum) is the rotational analog of linear momentum.'

Hier zie je dus al dat een angulaire beweging de analoge rotatie is van lineaire beweging.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Impulsmoment
erotisi