Waarom wordt een lichtstraal bij een rond Ledlicht naar binnen afgebogen en bij een vierkante Led naar buiten?

Toegevoegd na 1 minuut:
De rode lijnen zijn de werkelijke lichtstralen en de stippellijntjes de normaal.

Picture for question
erotisi
7 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De hoek van inkomst is niet gelijk, dus de uitgaande hoek zal ook niet gelijk zijn.
Thecis
7 jaar geleden
@MrTomaat
gelijk aan wat?

Antwoorden (2)

Dat komt door het glazen 'kapje'. Het ronde glas werkt als een bolle lens en het rechthoekige glas werkt als een holle lens.

Toegevoegd na 20 minuten:
Het heeft te maken met de breking van het licht. Die breking van de lichtstralen ontstaat doordat het van vacuüm (in de led), daarna door het glas, en vervolgens door de lucht gaat. Het is lastig zo even in tekst uit te leggen.

Lichtbreking:
Breking van licht (refractie) is het verschijnsel dat lichtstralen van richting veranderen als ze van het ene medium (doorzichtige stof) in het andere terechtkomen. Het licht breekt omdat er een verschil is tussen de dichtheid of doorlaatbaarheid en daarmee de voortplantingssnelheid van licht van de 2 stoffen. Zo betekent een brekingsindex van 1,3 voor water dat de voortplantingssnelheid in water 30% lager is dan in vacuum; voor lucht is die, afhankelijk van de temperatuur en golflengte, slechts ongeveer 0,3% lager. In geen enkel medium is die voortplantingssnelheid groter dan in vacuum.

De verandering in richting wordt bepaald door de brekingsindex (soms ook optische dichtheid genoemd) van de twee media (hoe groter het verschil des te groter de breking) en door de invalshoek waaronder de bundel het grensvlak treft (hoe groter de hoek des te groter de breking). Als een lichtstraal loodrecht invalt op het scheidingsoppervlak van de twee stoffen, loopt hij ongebroken voort."

Toegevoegd na 45 minuten:
Excuus. Vergeet even het stukje over het vacuum in de led. Volgens mij is een led massief en heeft dus geen lucht of vacuum.

De tweede zin van toevoeging moet zijn:
"Die breking van de lichtstralen ontstaat doordat de lichtstralen eerst door glas en vervolgens door lucht gaan."
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Ja dat kan best kloppen maar waarom gebeurt dat zo?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar dat klopt niet met het plaatje. Als het plaatje klopt is de rechte lens bol, en de bolle lens hol.
Inekez1
7 jaar geleden
@Sasbunny. De tekst bij het plaatje is wat verwarrend. Er wordt gesproken over 'werkelijke lichtstralen' en 'normaal'. Dat is niet duidelijk.
Maar de hoofdvraag is '...bij een rond ledlicht naar binnen afgebogen en...'
De rode lijntjes zijn dus de zichtbare lichtstralen. Bolle lenzen werken convergerend (lichtstralen buigen naar elkaar toe) en holle lenzen werken divergerend (lichtstralen buigen af)
erotisi
7 jaar geleden
Dat klopt wel dat bolle lenzen convergerend werken, maar waarom? Wat veroorzaakt dat?
erotisi
7 jaar geleden
Maar zijn concave lenzen in het midden niet dunner dan. Zou dat ook zo zijn met de rechter led? En convexe lenzen zijn in het midden dikker zou de linker led dan echt convex zijn?
Inekez1
7 jaar geleden
Ah, dus je vraag is: hoe ontstaat lichtbreking.
Niet wanneer of waar of met welke materialen, maar hoe, waardoor, waarom?
Sorry, dat weet ik zo 1-2-3 ook niet. Ik begrijp hoe het werkt, maar (nog) niet waarom het zo werkt.
erotisi
7 jaar geleden
Nou ongeveer begrijp ik het wel. Bij convex is het midden dik, en omdat de snelheid langzamer gaat in glas wordt de richting verandert hoe meer het vertraagt wordt waarbij het glas dus dikker is. De QED zal wel een iets uitgebreider antwoord hebben. Maar waarom zou een lichtstraal niet zo snel mogelijk uit het medium 'willen' en dus bij convex naar de rand uitwijken. Het lijkt als het ware altijd de langzaamste weg te nemen. Of dat voor de vraag iets uitmaakt weet ik eigenlijk niet, omdat ik er niet eens bij stil stond dat een led kapje convex of concaaf kon zijn.
erotisi
7 jaar geleden
Ik heb het nog eens nader gevraagd, maar de richting/buiging die een lichtstraal neemt in een lens is te vergelijken met die wielen van een auto die op een grens schuin aan komt rijden als de rechterwiel reeds in een trager medium komt (bijv. modder) dan zal het linkerwiel een klein stukje nog harder rijden waardoor deze een draaiing krijgt en die draaiingen zijn steeds zo.
Inekez1
7 jaar geleden
Dat is een mooie vergelijking, erotisi!
Thecis
7 jaar geleden
Lichtbreking ontstaat doordat de lichtsnelheid binnen stoffen anders is dan wanneer je in een 2e stof zit. In de overgang krijg je daardoor minieme snelheidsverschillen waardoor de lichtbundel een hoek gaat maken (even de hele snelle uitleg)
De analogie met die auto komt inderdaad behoorlijk in de buurt.
Als je een heldere LED neemt kun je heel goed observeren dat de bron van het licht eigenlijk een schotelvorm heeft, met daarboven een heel klein anode draadje.
Deze schotelvorm is alles bepalend voor de manier waarop het licht de LED verlaat.
De epoxy lens die bol is heft de uitstraling van de concaaf lens die het schotel is bijna tot volledig op waardoor het licht rechtuit zal schijnen. Vierkante LED's hebben geen bolle lens die een opheffende werking heeft en verlaat het (meeste) licht via de hoeken.

1e bron is een sterk ingezoomde foto van zo'n heldere LED
2e bron zie je duidelijk dat de concaaf lens die de schotel feitelijk is het licht schuin ombuigt...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Ik begrijp niet goed wat je met die schotel bedoel. En hoe die schotel als bepalend voor de manier waarop het licht de led verlaat zie ik niet zo snel. Kun je misschien wat preciezer uitleggen hoe die schotel dan werkt? En hoe epoxy lens dat weer opheft?
Die expoxy lens bedoel je daar het kapje mee? Maar die is alleen bol of is die ook convex?
Inekez1
7 jaar geleden
De schotel zorgt er alleen voor dat het licht uit het anode draadje naar 1 richting wordt gestuurd. De schotel werkt als holle spiegel, niet als concaaf lens.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het licht komt niet uit het anodedraadje... dat houdertje wat ik omschrijf als schotel is bekleed met gedoteerd materiaal wat de bron is van het licht....