Wat verandert er met water als het een tijd in een glas zit?

Stel ik zet een glas water klaar voor morgen om het op te drinken. Is de kwaliteit van het water dan anders tov als het direct uit de kraan wordt geconsumeerd.

erotisi
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

in principe kan water bederven.
Met water zelf (H2O) gebeurt weinig.
in water zit altijd een bepaalde mate van bacteriën.
Dat is niet erg, daar kan iedereen tegen en is gewoon een natuurlijk iets.
Met bederf van water is het zo dat de mate van bacterievorming een zó grote waarde aanneemt dat je er WEL ziek van kan worden.
Dit is echter niet na 1 dag.

Voor de rest zou onder invloed van zonlicht ook de hoeveelheid 'vervuiling' (mineralen etc) kunnen veranderen waardoor de smaak ietsjes kan veranderen. Ook dat is niet binnen een dag waar te nemen. In leidingwater zit een kleine hoeveelheid chloor.
(vissen in een aquarium kunnen hier last van hebben). Door een glas te laten staan kan dit uitwasemen en dit bestanddeel zal dus verdwijnen.

Voor de rest blijft alles water!
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat versta je onder kwaliteit?
Water blijft water. Hoogstens vindt er enige gaswisseling plaats met de omgeving.
Alleen als je het in een rokerige ruimte zet zul je mogelijk enig smaakverschil proeven.
Voor je lichaam maakt het niet uit Rook is niet goed voor je longen, maar de maag kan er wel tegen. Zeker omdat het maar spoortjes zijn. Bij mij staat het soms een week.
Reddie
11 jaar geleden
erotisi
11 jaar geleden
Zou een reactie met de lucht (zuurstof stikstof etc) veranderingen kunnen veroorzaken?
Ritsuka
11 jaar geleden
Hooguit wat bacterie groei, maar dat ruik je vanzelf (muf)
Ritsuka
11 jaar geleden
Maar dat is niet na een dag
Veel met name organische stoffen veranderen op den duur in water, ook als de oplossing steriel zou zijn.
De meeste stabiele oplosbare zouten veranderen niet na lang in een afgesloten glas water gezeten te hebben maal organische stoffen ontleden op de duur, wat bleek uit de inhoud van weckpotten die mijn opa VOOR de tweede wereldoorlog gemaakt had.
Met name de kleur veranderde maar de groenten en vruchten waren niet bedorven (hij had steriel gewerkt). We hebben (na grondige bacteriologische controle) die voedsel met smaak verorberd, het heeft mijn grootouders en ouders de oorlog doorgeholpen, mijn opa was als hoofd-analist zeer goed in staat het wekken perfect uit te voeren , is gebleken.
Het zal je misschien verbazen maar zelfs glas zelf reageert met water, de Na+ ionen concentratie neemt na lang bewaren van aqua purificata in glas, toe.
Ik heb buiten beschouwing gelaten dat/of het water aan lucht wordt blootgesteld.
Je vroeg immers wat water zelf veroorzaakt, althans zo heb ik de vraag opgevat.
In aqua purificata zitten ook GEEN opgeloste gassen meer zoals zuurstof, het is dan dus puur aan het water zelf toe te schrijven of en hoe het reageert met de stoof waarmee het in contact komt.
Als je je realiseert dat het meeste water miljarden jaren oud is (!!!) is het gerechtvaardigd te zeggen dat water zelf (als chemisch zuivere stof) NIET bederft zonder invloeden die daar buiten staan.

Toch moet men met waterige oplossingen zoals cremes en drankjes erg voorzichtig zijn en deze na de gebruiksdatum weggooien.

Chemische en biologische reacties kunnen het product bedorven hebben en zelfs mogelijk gevaarlijk gemaakt hebben.
Dat ligt dan niet aan water zelf.