Hoe bepaal ik met welke hybridisatie ik te maken heb?

Voor chemie is het de bedoeling dat ik van verschillende deeltjes kan bepalen of het een dipoolmoment heeft. Dit moet dan gebeuren door te kijken naar de hybridisatie. Maar ik snap niet hoe je weet met welke hybridisatie je te maken hebt, dus daardoor kan ik ook niet bepalen wat de ruimtelijke structuur is en zo ook niet bepalen of het deeltje een dipoolmoment heeft. De stof zelf is alleen gegeven, niet hoeveel sigma bindingen je hebt, of het sterisch getal.

Nu vraag ik me dus af hoe je weet welke hybridisatie je hebt?
-Heeft het te maken met de elektronen op de buitenste schil?
-Kan je het sterisch getal op een bepaalde manier bepalen als je alleen de stof hebt?
-Of is er een totaal andere manier waarop je de hybridisatiesoort bepaalt?

Alvast bedankt!

Antwoorden (1)

Hybridisatie is de verhouding tussen de aantallen elektronen die aan een atoom gebonden zijn. Om de hybridisatie te bepalen, moet je eerst de Lewis-structuur van het atoom tekenen. De Lewis-structuur geeft aan hoeveel elektronenpaarverbindingen er zijn en hoeveel enkele elektronen er zijn. De hybridisatie is het aantal elektronenpaarverbindingen plus het aantal enkele elektronen, gedeeld door twee.
Bronnen:
een maand geleden