Dan weegt het zwaarder
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het zwaarder of weegt het meer?
Jaspro101
12 jaar geleden
Oeps.. Kan allebei :P
ronaldP
12 jaar geleden
weegt meer in verhouding tot dezelfde volume.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het tegenovergestelde. Als het volume gelijk blijft en de dichtheid gaat omlaag, gaat ook de massa omlaag. - dus
Dan zitten de moleculen dichter bij elkaar, daardoor heb je meer moleculen per blokje stof en is de stof dus zwaarder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de natuurkunde wordt de dichtheid aangegeven met Dichtheid= massa/Volume in symbolen Rho= m/V. volgens deze formule heb je een kleinere dichtheid (kleiner getal) als er minder massa(gewicht) in een Volume (inhoud zit).

Toegevoegd na 1 minuut:
Of de dichtheid is kleiner als de massa verdeeld wordt over een groter volume (inhoud)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dichtheid staat voor:
dichtheid (natuurkunde) - soortelijke dichtheid
dichtheid (verkeerskunde) - voertuigdichtheid
informatiedichtheid - in de informatietheorie
ladingsdichtheid - in de elektrotechniek
bevolkingsdichtheid - in de sociale wetenschappen

Als je soortelijke dichtheid bedoelt dan wordt er
een grootheid aangegeven die uitdrukt hoeveel massa van dat materiaal aanwezig is in een bepaald volume.
Als een dichtheid van stof A kleiner is dan stof B, dan betekent dit dat stof A lichter is bij dat bepaalde volume.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvulling op de gegeven antwoorden: de dichtheid hangt af van de structuur van de stof (bijv.: balsahout heeft een lagere dichtheid dan eiken omdat de structuur anders is), van de fase (vast, vloeibaar, gas) en van het gewicht van de moleculen/atomen die erin zitten (bijv. het verschil tussen aluminium en lood). Bij vloeibaar en gas speelt de structuur natuurlijk geen rol meer. De dichtheid kan tenslotte ook nog worden beinvloed door iets samen te drukken.