er word gedacht dat het heelal voor dan 90 procent uit donkere energie en materie bestaat maar vergeet niet het is maar een theorie. De meest bekende concurrent van deze theorie zegt dat alle missende zwaartekracht uit een sterrenstelsel afkomstig is van extreem zware objecten zoals neutronensterren zwarte gaten quark steren preonsterren en noem maar op.

Toegevoegd na 2 minuten:
om precies te zijn: 74% donkere energie 22% donkere materie 3.6 % intergalactisch gas en 0.4% sterren en alle materie die wij kennen (de "normale" materie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er wordt nu gedacht dan zo'n 23% van het heelal uit een voor ons onbekende soort spul bestaat. Tot die conclusie is gekomen omdat we zien dat er met meer zwaartekracht aan melkwegstelsels wordt getrokken dan dat we 'normale' materie/energie zien die dat doet. Maar dark matter zelf is nooit direct waargenomen, alleen onverklaarde zwaartekrachtvelden.

Onze onze kennis over de werking van zwaartekracht is nog niet helemaal volledig. Het zou ook kunnen dat we daar -iets- aan kunnen bijleren nog, al weten we niet precies wat. Als we dat eenmaal door hebben zou het best kunnen dat dark matter/engery toch niet blijkt te bestaat, net als ether of phlogiston. Maar ondanks dat is het wel een interessante denkrichting om uit te zoeken wat we nu toch nog over het hoofd zien.

Toegevoegd na 3 uur:
Foutje: 23% is het normale spul en 77% dark.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik meen gisteravond tijdens een docu op nat geo een percentage van 60% gehoord te hebben....

Toegevoegd na 5 minuten:
in 2008 dachten ze 71% zie bron, dus zou 60% ook best kunnen.