Nee. Water zelf slijt niet. Wel kan het vies worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water bestaat uit de beroemde H2O moleculen. Het verrassende is dat - hoe je water ook vervuilt en mishandelt, er altijd weer puur water van te maken is, door het bijv. de verwarmen en de damp op te vangen en
af te koelen. De moleculen slijten daar niet van.
escape
12 jaar geleden
Nee, water bestaat uit moleculen die allemaal precies gelijk aan elkaar zijn met een paar uitzonderingen (zeer klein percentage afwijkende isotopen van zuurstof en water). De moleculen zijn moeilijk uit elkaar te halen, dat kan alleen door hele hoge temperaturen en fotosynthese. Daarna kunnen de producten zelfs weer terug reageren tot water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water is uitermate slijtvast, dat wordt onder andere bewezen door de chemische stabiliteit maar ook bij gebruik van watersnijmachines die waterstralen met een druk van ver over de 1000 atmosfeer gebruikt om staal en ander hard materiaal probleemloos en braamloos te snijden.
Water slijt daarbij totaal niet, wat mede komt omdat water NIET samendrukbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Slijtage treedt op grotere schaal op.
Slijtage is dat van een voorwerp moleculen afbrokkelen. Het voorwerp wordt dus steeds kleiner. Je merkt er weinig van, doordat moleculen zo klein zijn.

Water bestaat uit kleine moleculen, en die zitten losjes tegen elkaar aan. Denk aan een bak met knikkers.
Wat kan daarom niet slijten.

In de buizen van een CV zit ook water. Dat kan door kleine kieren weglekken. Daardoor moet je hem om de paar jaar wat bijvullen. Maar het komt niet door 'slijtage'.