Waarom moeten er soms twee batterijen in een draadloze fietscomputer?

Bij een draadloze fietscomputer moet je een magneetje in het voorwiel stoppen. Dat magneetje gaat dan langs een ander 'dingetje' zodat het aantal omwentelingen doorgegeven kan worden.

Nu weet ik niet wat er precies in zo'n dingetje zit, maar ik kan me voorstellen dat daar een spoeltje in zit. Bij dat spoeltje zit dan een batterijtje. Maar waar is dat batterijtje voor nodig? Immers is het niet zo dat als een magneetje langs een spoel gaat het een magnetisch tegen flux induceert?! En twee roterende magneten geven straling af. Dus zou je denken dat een batterij helemaal niet nodig is.

Maar dat klopt vast niet, maar waarom? Is dat misschien om het signaal te versterken? Of zie ik anders helemaal fout?

erotisi
7 jaar geleden

Het beste antwoord

Je schrijft een aantal aannames die gewoonweg niet kloppen, zo geven magneten geen 'straling' af.
Bij een draadloze fietscomputer komt een magneetje elke omwenteling langs een spoeltje. Dat wekt een piepklein stroompje op. Dat korte stroompje is onvoldoende om het ingebouwde zendertje van voldoende energie te voorzien om het computertje op je stuur te bereiken. Om het zendertje van energie te voorzien, is een batterij nodig.
escape
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Ok, dus het is inderdaad voor versterking van een stroompje en niet van straling. PS ik heb niet geschreven dat magneten straling afgeven (misschien wel magnetische 'straling' of veldlijnen) maar wat ik bedoelde dat als je twee magneten om elkaar heen draait je dan ook elektromagnetisch straling krijgt.
escape
7 jaar geleden
Ik blijf erbij dat je dat geen straling mag noemen. Een magnetisch veld is heel iets anders. En verder is het batterijtje echt bedoeld om een zendertje van stroom te voorzien die het pulsje moet oversturen. Net zoals een grote radiozender. Ik snap niet waarom ze dit verkopen. Een draadje langs je voorvork is veel betrouwbaarder, binnen twee minuten aan te leggen en je hebt één zorg minder om een een mogelijk leeg batterijtje bij je voorwiel.
erotisi
7 jaar geleden
Maar waarom denk je dat dat geen straling is?
Het is inderdaad wel zo dat het heeele zwakke straling is met dus een herz van hooguit een paar per seconde, dus in die zin geen werkzame straling misschien. Een draadje is inderdaad soms veel beter. Met een draadloze krijg je nog behoorlijk wat invloed van buiten van bijv. spoorbomen die dicht zijn of elektrische paaljtes zodat alle data verkeerd worden.
Inekez1
7 jaar geleden
"Ik snap niet waarom ze dit verkopen. Een draadje langs je voorvork is veel betrouwbaarder, " Ga jij maar eens 2 keer per week een bemodderde mountainbike schoonmaken met zo'n draadje. Twee keer per jaar een batterij vervangen is echt minder werk.
Thecis
7 jaar geleden
Magneten wekken een magnetisch veld op. In die zin mag je over straling spreken, maar dan wel elektromagnetische straling. In de volksmond echter is straling radioactieve straling. En dat komt zeker niet uit (gewone) magneten.