Een buckyball is een voetbalvormige molecuul van zestig koolstof-atomen. Het is een bijnaam, want hij is vernoemd naar zijn ontdekker Buckminster Fuller.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Buckyball of in het Nederlands Fullerenen zijn geheel uit koolstof bestaande moleculen, in de vorm van een holle bol, ellipsoïde of buis. Bolvormige fullerenen worden in de wandelgangen buckyballen (buckyballs) genoemd en cilindrische fullerenen buckybuizen (buckytubes) of (koolstof) nanobuizen (nanotubes).

De klasse moleculen is genoemd naar Richard Buckminster Fuller, een bekend architect die de geodetische koepel beroemd heeft gemaakt. Buckminsterfullereen (rechts) heeft een daarmee vergelijkbare vorm.

Fullerenen lijken qua structuur op grafiet, dat bestaat uit een laag van verbonden zeshoekige ringen, maar fullerenen bevatten vijfhoekige (of soms zevenhoekige) ringen die voorkomen dat de laag vlak is. Vijfhoeken kunnen niet aangrenzend zijn. Het kleinste fullereen zonder aangrenzende vijfhoeken is C60, buckminsterfullereen.
Bron:htt
p://nl.wikipedia.org/wiki/Fullereen

http://www.youtube.com/watch?v=-JpM4A4657k
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buckyball (Buckminsterfullereen) is een buitengewone organische verbinding die opgebouwd is uit 60 koolstofatomen, die zijn gerangschikt in de vorm van een afgeknotte icosaëder. Deze stof is de eenvoudigste en bekendste van de fullerenen.