ja..
Maar dit is een van de weinige branden die u NOOIT met water mag blussen, omdat er sprake is van vet (frituurvet of boter in de pan) dat heel snel ontvlamt en dus voor een grotere brand in uw keuken zorgt. Een vlam in de pan ontstaat door oververhitting, dus kan zowel op een gas- als op een elektrische kookplaat ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Oh, oke...... Dat wist ik niet. Ik had dat namelijk met popcorn. paar uurtjes geleden :(

Andere antwoorden (6)

ja zeker. lees onderstaand artiekel maar.

De ontbranding komt niet door de warmtebron!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als de temperatuur v/d plaat hoog genoeg is kan ook daar de vlam in de pan slaan, als er vet overslaat geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet met inductie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het vet maar heet genoeg is, ontbrandt het vanzelf, ongeacht de warmtebron. Dus ook op inductie !
Blussen met water is inderdaad het slechtste wat je doen kan. Het bluswater komt onmiddellijk aan de kook en verdwijnt als superfijne druppeltjes de lucht in. Aan die druppeltjes blijven kleine vetdeeltjes hangen die direct ontbranden en met z'n allen voor een enorme steekvlam zorgen.
Pan laten staan. Deksel erop en warmtebron uitdraaien.
Zeer zeker niet mee gaan lopen.
Dat is vragen om brandwonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, als je met olie iets doet ofzo,,,,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn opa en ik hebben het uitgeprobeerd maar hij is nu gearresteerd omdat de flik erin vloog in het flatgebouw in Zaandam, we kwamen zelfs op het nieuws, bedankt hoor !