hoeveel ons is een kilo?

Ik leerde op school 1 kilo is 2 pond is 10 ons is 1000 gram.
Nu woon ik in Amerika, en alle waardes zijn anders, en ik vind zelfs op internet dat deze waarden zijn afgeschaft in 1937..... Ik ben geboren in 1957 en ik heb de "oude" waarden geleerd op school en toen ik voor de eerste keer ging werken in een supermarkt als bijbaantje, was een kilo 2 pond , en 10 ons en 1000 gram.
Nu ben ik hier dus de weg kwijt, want een ons is hier heel anders dan in Nederland. Ik begrijp er niets meer van.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
45.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_customary_units#Units_of_weight Succes. En vertel ze maar dat het metrische systeem vele malen beter is, kan je lachen. Een ounce =~28 gram en moet je niet verwarren met een ons, de pound komt wel aardig overeen met onze pond. 16 ounce=1 pound
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hele vraag slaat verders nergens op. In Nederland verandert er niks aan de pond of de ons omdat er in de V.S. een ander systeem gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3 ounce is een ons. Kan je grof weg aanhouden.
Computoon
7 jaar geleden
De Amerikanen lopen ver achter op ons wat dit betreft. En in ons land zouden we "pond" en "ons" eigenlijk niet meer moeten gebruiken. Ze zijn al tientallen jaren geleden afgeschaft maar leiden een taai leven bij bestellende klanten van slagers en kaasboeren. In de winkel mag je ze echter niet gebruiken om gewichten aan te duiden. En omdat ze officieel niet meer bestaan, worden ze op school niet meer onderwezen in de rekenles.
Erna55
7 jaar geleden
De laatste zin van je vraag :
" Nu ben ik hier dus de weg kwijt, want een ons is hier heel anders dan in Nederland. Ik begrijp er niets meer van." ....... Ja in andere landen zijn maten en eenheiden soms anders.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nauwkeuriger ezelsbrug: 3,5 ounce = een ons, dan zit je meer in de richting; dat is nl. 98 gram.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vroeger wat is het veel gekker, toen had elke stad/land zijn eigen maten. Sinds de Europese invoering van het metrische systeem (en daarop gebaseerde wereldwijd door de wetenschap geaccepteerde SI-systeem) is alles veel beter. Enkel* de V.S. is in dagelijks gebruik nog steeds niet om, die blijven dat rampensysteem gebruiken. Ondanks verwoede pogingen om ook daar dat systeem in te voeren. Er zijn nog twee landen die niet om zijn dacht ik, de rest van de wereld doet normaal, zelfs Canada is al weer jaren om en Engeland grotendeels, hoewel in de praktijk men daar nog veel overblijfselen kent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah ik heb het plaatje (soort van)! Onze "ons=100 gram" slaat wel bekeken nergens op, het is een overblijfsel uit het wat vreemde en kortdurende "Nederlands metriek stelsel"-tijdperk wat daarna jarenlang door winkeliers, huisvrouwen en basisschoolboekjes is aangehouden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_metriek_stelsel Toen we overgingen van oude maten naar metriek heeft men de "~30 grams=ons" benaming gebruikt voor een hectogram (100 gram). Dat deed men meer met oude maatnamen, waarschijnlijk om de overgang zo te vergemakkelijken, hoewel ik me voor kan stellen dat het extra problemen gaf. Een Amerikaan die hier zijn wenkbrauwen fronst over onze vreemde "ounce" heeft dus eigenlijk meer recht van spreken, zij ounce is historisch veel correcter. Het verhaal met de pond is gelijkwaardig (echter ligt de waarde dichterbij 500 gram), behalve dan dat een "Nederlandse pond eigenlijk een kilo ofwel 1000 gram voor zou moeten zijn). 1 grein = 0,1 gram (ipv de oude 65 milligram) bijvoorbeeld heeft men niet aangehouden. In Amerika kent men die juist nog wel als grain.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
een pond in de VS is ongeveer 450 gram. ofwel een kg is 2,2 pound
delen door 2 en dan min10% net als met de omrekening van gulden naar euro

Antwoorden (3)

Tegenwoordig is het 1 kilo is 2 pond is 10 ons is 1000 gram. Een pond = 500 gram en een ons = 100 gram.
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Het pond en het ons mogen "officieel" niet meer gebruikt worden. Daarom kom je ze al jarenlang in geen enkele winkel meer tegen om gewichten aan te duiden. Dat moet altijd in kg of een afgeleide daarvan. Ze zitten daarom ook niet meer in de lesprogramma's op school. De klant bij de slager bestelt nog rustig 1 ons snijworst. En niet 1 hg snijworst. Oude zaken houden soms hardnekkig stand in het spraakgebruik.
Castle
7 jaar geleden
Leuke informatie. Dank je wel.
In Nederland is 1 ons 0,1 kg.
1 ons is 100 g (g staat voor gram)
1 kg bestaat uit 10 ons.

100 g gelijk aan 3,53 ounce of 3,53 oz.

1 ons (Nederland) is dus niet gelijk aan 1 ounce(Amerikaans)
Het zijn verschillende maateenheden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Welke ons bedoel je? De kromme afspraak die wij Nederlanders hebben gemaakt om de tot dan toe bekende ons-benaming te hergebruiken in het metrieke stelsel (ons=100gram), of de oude "echte" ons (~30 gram) die overeenkomt met gewicht en benaming van de ounce zoals deze in de V.S. nog steeds gebruikt wordt? (wetenschappelijke communicatie uitgezonderd)

Voor de ons die wij nu nog steeds onterecht gebruiken (al decennia lang officieel afgeschaft) geldt:
10 ons is een kilogram
Voor de Amerikaanse/historisch correcte ons geldt:
~35,3 ons is een kilogram

Nu is ounce/oude ons omrekenen naar kilogram wat onhandig.
Er gaan 16 "ounce" in een "pound/oude pond", waar ook de pond niet verwart dient te worden met de gewichtsmaat(500g) die wij er aan hebben gegeven tijdens de invoering van het Nederlands metriek stelsel, hoewel deze ponden veel dichter bij elkaar staan dan de onzen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_metriek_stelsel