Wat wordt er bedoeld met ' het uitgestraalde vermogen van een zwart lichaam evenredig is met de vierde macht van de temperatuur'?

De stralingswet van Planck wordt oa gebaseerd op de wetmatigheden van de de wet van Stefan-Boltzmann, die zegt dat het uitgestraalde vermogen van een zwart lichaam evenredig is met de vierde macht van de temperatuur.

Maar stel ik neem de zon (misschien niet helemaal een zwarte straler maar voorruit) met een temperatuur van 5777 graden Celsius. Dan is het uitgestraalde vermogen dus 5777 x 5777 x 5777 x 5777 = > 1 biljoen.

Maar hoe moet ik dat getal begrijpen en waarom tot de vierde macht?

Toegevoegd na 23 minuten:
Correctie 1 biljoen = 1.000 biljoen

erotisi
7 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Het uitgestraalde vermogen is *evenredig* met de vierde macht van de temperatuur. Dat wil niet zeggen dat het *gelijk* is aan de vierde macht van de temperatuur.

Wat er bedoeld wordt is dat als de temperatuur A keer zo hoog wordt, het uitgestraalde vermogen A*A*A*A keer zo hoog wordt.

Dus als de zon een zwarte straler is met een temperatuur van 5777 K, en de temperatuur van de zon zou 10% hoger worden (dus 6355 K), dan zou het uitgestraalde vermogen 1,1*1,1*1,1*1,1 keer zo hoog worden, ofwel 46% hoger. Een 10% hogere temperatuur resulteert dus in een 46% hoger uitgestraald vermogen.

Cryofiel
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Maar waarom is dat tot de vierde macht en niet tot de 7e (ik noem maar wat)?
Thecis
7 jaar geleden
@erotisi
Schrijf je formules maar uit. Dan zie je dat je een T^4 creeert. Hetzelfde waarom je energie recht evenredig is met snelheid^2
Graden tot de 4e macht is inderdaad wel een heel vreemde eenheid.
Het uitgestraalde vermogen is evenredig met het oppervlak.
De eenheid zou dan uitgedrukt worden in watt/m2

Maar je moet het zien in verhoudingen.
Als de absolute temperatuur van dat lichaam verdubbeld, dan stijgt het uitgestraalde vermogen met een factor 16.
Als je zou weten hoeveel vermogen noodzakelijk is, om de temperatuur op aarde met een graad te doen stijgen, dan kun je uitrekenen met hoeveel graden de temperatuur van de zon daarvoor moet stijgen.
Ik denk dat dat niet erg veel is, gezien de vierde macht in de formule.
Edraket
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Ben wel benieuwd. Als nu het vermogen van de zon op 1.000 biljoen staat en de aarde staat op een afstand van 150 miljoen km met een oppervlakte van 510 miljoen km^2/ 2 = 250 miljoen km^2. Dat bij elkaar geeft een temperatuur van 125 graden overdag. Als we dat met 1 graad willen verhogen, dan.....???
erotisi
7 jaar geleden
Onze aarde ontvangt per m^2 per seconde 1361 W. Dat zijn 3,41 10^21 fotonen per seconde per meter Wordt misschien vervolgt....