Verandert de hoogte van je stem ook wanneer je praat in een ruimte met helium maar zelf gewone lucht inademt?

Normaal gesproken ga je als een smurf praten als je helium in hebt geademd. Maar stel je hebt een gasfles met gewone lucht erin daar neem je een teug van en je gaat in een ruimte staan die volledig uit helium bestaat. Verandert dan ook je stemgeluid? Klinkt het harder/zachter, hoger/lager, sneller/langzamer voor iemand die aan de andere kant van die ruimte staat?

erotisi
7 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee je stem verandert niet, de verhoging in je stem wordt bepaald door het gas wat langs je stembanden gaat en wordt niet bepaald door de ruimte waarin je staat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Maar worden de geluidsgolven in helium niet groter?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Groter waarvan? Omdat het door een lichter medium gaat?
erotisi
7 jaar geleden
in helium is de geluidssnelheid 3 maal zo groot dus de snelheid gaat omhoog. Wordt dan alleen de golflengte langer of de frequentie groter? En indien dan alleen de golflengte groter wordt , hoe komt dat dan? Want dan blijft waarschijnlijk het geluid even hoog. Maar waarom zou de frequentie niet kunnen veranderen als de geluidssnelheid omhoog gaat?
TurfGraver
7 jaar geleden
Frequentie heeft niks met snelheid te maken.
Golflengte wel. Maar daarmee veranderd niks aan frequentie. Richting bepalen (tijdstip dat geluid tussen ene en ander oor arriveert) zal wel anders werken dan.

Andere antwoorden (1)

Het geluid zal zich met een andere snelheid voortplanten dan in lucht. In lucht is de voortplantingssnelheid 343m/s, in helium is dit bijna 3 keer zo hoog (965m/s). Daardoor gaat de resonantiefrequentie omhoog en klinkt de stem hoger.