Mijn gehakt met natriumbicarbonaat (door mij toegevoegd) als malsmaker smaakt/ruikt enorm naar ammoniak. Waarom?

Het koken is vandaag vreselijk mislukt. Mijn vermoeden is dat er een chemische reactie is ontstaan. Aangezien natriumbicarbonaat vaker gebruikt wordt om vlees mals te maken, vermoed ik dat het aan de ingredienten van het gehakt ligt? Op de ingredienten zie ik: gehakt, ascorbinezuur, e301, e331. Mag ik op basis van deze ingredienten verwachten dat het vlees niet meer te eten is door de ammoniaksmaak/geur

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (3)

Ja dat klopt, dat kun je niet meer eten...is niet echt gezond. En ook niet echt slim om het erdoor te doen... Beschuit ei en kruiden, daarmee maak je gehakt..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Begin eens om gehakt te kopen zonder toevoegingen.
Enmaak het dan aan met in melk of water geweekt oud brood zonder korst. Voeg een eitje, zout, peper, en wat gehaktkruiden toe. Verder geen toevoegingen van rare dingen, gehakt is mals van zichzelf.
Voeg liever geen ongezonde stoffen aan je stukken vlees toe, er ook een natuurlijk alternatief. Sommige fruitsappen hebben hetzelfde effect. Ananas en papaja worden hiervoor het meest gebruikt en bevatten enzymen die de taaiheid van vlees tegengaan.
Dit marineren duurt wel een paar uur, maar dat maakt braadvlees ook mals.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zou je gehakt malser willen maken met bakpoeder? Het bakpoeder kan de eiwitten in het vlees afbreken waardoor je wat ammoniakvorming krijgt (het zit hem dus volgens mij niet in de andere toevoegingen aan het vlees). Probleem met gehakt is ook dat je het bakpoeder er eigenlijk niet meer uitgespoeld krijgt, en dan gaat de afbraak makkelijk te snel (plus dat bakpoeder vies smaakt). Of je het vlees nog kan eten .... misschien wel, maar ik zou het risico niet nemen (plus dat het waarschijnlijk niet lekker meer smaakt).