Kun je op de maan een glas leeg drinken met een rietje?

Stel je hebt een glas limonade die je wilt op drinken met een rietje en je bent op de maan.

Normaal gesproken zorgt de luchtdruk op de limonade ervoor dat, door een onderdruk door het zuigen in het rietje, de limonade omhoog gaat in je mond.

Nu is de luchtdruk op de maan bijna afwezig dus, zou je zeggen dat er ook geen kracht is die de limonade omhoog kan duwen bij een gezogen onderdruk. Maar de zwaartekracht is daar ook minder dus er is minder tegenkracht voor het stijgende peil. Maar onder welke omstandigheden kun je daar nu drinken?

Ik weet niet in hoeverre er helemaal geen luchtdruk is op de maan, maar stel het is een beetje zou je dan door het oppervlak van van het glas te vergroten toch limonade via het rietje kunnen opzuigen?

erotisi
7 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

Nee.

Helaas, het is niet zo dat de twee elkaar opheffen. Als je het glas stilhoudt, zal de limonade op de bodem blijven liggen, maar het rietje werkt niet. Bovendien zou je jet zelf niet zonder helm op de maan overleven.
In ruimtestations drinken astronauten uit speciaal ontwikkelde drinkbekers (zie bron).

Dus: ga je op reis, bereid je dan nog even goed voor!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je maakt een aantal fouten in de verklaring die je bij je vraag geeft.

1. Limonade bestaat voornamelijk uit water. Het kookpunt van water is afhankelijk van de heersende druk. Bij afwezigheid van druk zal het water al bij nul graad gaan koken en verdampen.

2. De druk in een vloeistof is alleen afhankelijk van de hoogte van de vloeistof er boven, dus het vergroten van het oppervlak heeft geen enkele zin.

3. De zwaartekracht speelt geen enkele rol, de vloeistof in het rietje en het glas zijn met elkaar verbonden, communicerende vaten, dus in het horizontale vlak is de druk in het rietje even groot als in het glas.

De onderdruk die je levert met je mond zal dan voldoende zijn om de vloeistof op te zuigen want zowel punt 2 als punt 3 gelden ook hier op aarde.

In Ruimtestations is heel wat anders aan de hand. Daar heerst een gewone luchtdruk als hier op aarde.
Dat je daar niet van de zwaartekracht merkt komt niet omdat die er niet is (is er welzeker maar kleiner dan op aarde).
In een baan om de aarde beweeg je en al is de grootte van de snelheid constant, de snelheid verandert wel van richting, de kromme baan.
Volgens de wet van Newton is daar een kracht voor nodig, die kracht is in dit geval de zwaartekracht.De zwaartekracht werkt dus wel maar wordt gebruikt om je richting te veranderen, je kunt eigenlijk zeggen dat je voortdurend valt met een boog, maar die boog is gelijk aan de kromming van het aardoppervlak

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog een bron betreffende het gewichtsloos zijn in de ruimte: http://fredtak.punt.nl/content/2012/01/andre-kuipers-in-de-ruimte

Toegevoegd na 16 uur:
Stel dat het mogelijk is om een glas limonade op een tafel op de maan te zetten (gaat niet koken of iets dergelijks.
Vervolgens steek je daar een open rietje in, dan zal de limonade in het rietje even hoog staan als in het glas, wan de druk aan de open kant van het rietje is even groot ( 0 Bar, geen druk) als de druk boven de limonade (communicerende vaten).
Stel dat het mogelijk is dat je je mond aan het rietje zet en gaar zuigen, een onderdruk (eigenlijk heel raar want dat zou een negatieve druk betekenen) dan zal de limonade in het rietje gaan stijgen want de druk boven het glas is groter en zal de limonade in het rietje duwen.

Eigenlijk is het dus niet mogelijk want je kan met je mond geen negatieve druk veroorzaken, maar zou er een heel klein beetje druk zijn, 0,001 Bar dan zou de vloeistof in het rietje dus wel stijgen.
De druk speelt geen rol.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Ik begrijp je antwoord niet helemaal.
Even aangenomen dat je een vloeistof hebt die niet meteen verdampt/kookt, lijk je niet precies in te gaan op het probleem van de afwezigheid van luchtdruk. Maar dat is toch van wezenlijk belang?
Thecis
7 jaar geleden
Wat henk45 bedoelt te zeggen is dat water (en dus limonade) op de maan al kookt bij iets van -70°C, http://www.jbind.com/pdf/cross-reference-of-boiling-temps.pdf Even op de verschillende punten in gaan:
1. Het water zou direct verdampen, want is in vacuum is het kookpunt iets van -70°C. Echter, de temperatuur op de maan is in de schaduw -150°C dus dit argument gaat niet helemaal op.
http://www.space.com/18175-moon-temperature.html
Als je punt is dat het direct bevriest, kan ik er nog mee leven, maar dit is onzin. Tenzij je er voor kiest dat je het in het zonlicht drinkt, dan is de temperatuur boven de 100°C. Maar op aarde kookt het dan ook. 2. De druk in en onder de vloeistof is inderdaad van belang door de vloeistof EN de luchtdruk daarboven. Alleen werkt het rietje niet door die communiceren vaten. Anders zou op aarde je glas spontaan leeg stromen door er een rietje in de steken. En voor communicerende glazen heb je minstens 2 glazen nodig. Hier heb je er 1. Met een rietje. En het werkt inderdaad door de onderdruk die je met je mond creert. Oh sorry, communicerende vaten zitten in het volgende punt. 3. De opmerking dat zwaartekracht geen rol speelt. Die is wel gewoon van belang want ook op de maan als je je glas omdraait, zal de vloeistof er uit vallen. Maar zwaartekracht heeft met het rietje als enige doel dat je je rietje op de bodem kan houden.... Echter, de onderdruk die je met je mond creert zal voldoende zijn. Dit is een leuk item. Wanneer je een glas hebt van 15 cm lang (longdrink glas), dan is er een waterdruk van 0.015 bar, ofwel 15 mbar. 10 meter water komt overeen met 1 bar.
Om te kunnen zuigen moet je onder de 15 mbar zitten. Op fora zeggen mensen dat ze tot 15 Hg kunnen komen. https://www.thundersplace.org/penis-pumps/how-much-vacuum-can-you-create-with-your-mouth-when-water-pumping.html
dat komt overeen met 50 mbar. Dus creeer je geen onderdruk en lukt het drinken door het rietje niet... Wat betreft het gewichtloos zijn in de ruimte, daar heeft Henk45 gelijk in, al zou ik het zelf anders verwoord hebben. Wat het bijdraagt aan het feit of je wel of niet kan drinken weet ik niet precies. Enige wat ik kan bedenken is dat de vloeistof niet in je glas blijft zitten omdat alles gewichtloos is. (doordat je een vrij val OM de aarde heen maakt). Dus stel dat je kan drinken en dat de vloeistof vloeistof blijft, je kan niet drinken omdat je de onderdruk niet kan leveren om de vloeistof in het rietje te laten lopen.
erotisi
7 jaar geleden
Thecis ik begrijp het niet helemaal wat je schrijft. Je hebt het over waterdruk maar gaat het niet enkel over de luchtdruk of bedoel je daar hetzelfde mee?
Je zin 'Om te kunnen zuigen moet je onder de 15 mbar zitten. ' Maar als mensen 50 mbar kunnen zuigen kunnen ze daar toch juist onder komen? Btw: is er uberhaupt enige luchtdruk op de maan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis, Als je open een rietje in water steekt zal het water in dat rietje even hoog gaan staan als het water waarin dat gestoken is. Dit noem je communicerende vaten (Vat hoeft zich echt niet anders te bevinden en door een buis verbonden te zijn).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi : ik heb een stukje toegevoegd aan mijn antwoord.
erotisi
7 jaar geleden
De dichtheid (en daarmee de luchtdruk?!) is less than one hundred trillionth (10−14) of Earth's atmospheric density at sea level
https://en.wikipedia.org/wiki/Atmosphere_of_the_Moon Dan lijkt het onmogelijk om een onderdruk te creëren en kun je dus niet drinken op de maan met een rietje?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Natuurlijk niet, dat weet jezelf ook wel voordat je de vraag stelde. Je overleefd het niet want alle lucht ontsnapt uit je longen, de druk in je lichaam is velemalen groter dan buiten dus je spat uit elkaar, je bloed gaat koken. Natuurlijk kan het niet, maar wat je nu (hopelijk wel weet) is dat de luchtdruk niets te maken heeft met het opzuigen van een vloeistof.
erotisi
7 jaar geleden
Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat de luchtdruk er niets mee te maken heeft. Waarom niet? De druk óp de vloeistof zorgt er toch voor dat de vloeistof het rietje in gaat doordat de druk ín het rietje door het zuigen lager is?!
Thecis
7 jaar geleden
@Henk45
Natuurlijk weten we dat je op de maan zonder pak niet overleefd. Anders waren de foto's van de astronauten wel zonder maanpak geweest..... Het gaat om het hypotetisch geval of het zou kunnen. dat wist jezelf ook wel voordat je de vraag beantwoorde. Overigens, stel dat het mogelijk is om een glas limonade op een tafel op de maan te zetten?? Dat is gewoon mogelijk!
Daadwerkelijk zuigen aan het rietje, dat moet je inderdaad aan iemand anders overlaten ;-) Wat de betreft de communicerende vaten, goed punt. @erotisi
De druk die er op de vloeistof staat is als volgt
Bij het glas op aarde: 15 mbar waterdruk + 1 bar luchtdruk Totaal 1015 mbar. Om de vloeistof te laten stijgen moet je onder de 1015 mbar zuigen. Met je mond kan je iets vacuum zuigen tot mbar. Dus dan zit je lager dan 1015 mbar (namelijk een luchtdruk van 50 mbar in het rietje) dus komt de vloeistof omhoog (het wordt er in feite in gedrukt). Op de maan heb je de luchtdruk niet. Dus is de druk in het glas (op de bodem wel te verstaan) en in het rietjes allebei 15 mbar.
Met je longen krijg je maar een vacuum voor elkaar van 50 mbar. Dus dan zit je nog boven de druk die nodig is (abusievelijk gezegd zit je boven het vacuum dat nodig is) om de vloeistof door het rietje naar boven gedrukt te krijgen (zuigen is dus zorgen dat de druk BINNEN het rietje kleiner wordt waardoor de vloeistof je mond in gedrukt wordt).
Thecis
7 jaar geleden
Overigens 2:
Wat betreft het koken van bloed en exploderen. Dat doet het goed in films. Alhoewel het zeker niet gezond is om in vacuum te zweven, gaat je bloed niet koken en zal je lichaam niet exploderen. Je ogen zullen wel gekke dingen doen en je zal in het geheel opblazen, maar exploderen zal het niet doen: Hoe weten we dat? Simpel, omdat men dit geprobeerd heeft (alleen niet op mensen, maar wel op dieren):
The best data I have comes from the chapter on the effects of Barometric pressure in Bioastronautics Data Book, Second edition, NASA SP-3006. This chapter discusses animal studies of decompression to vacuum. It does not mention any human studies.
http://www.geoffreylandis.com/vacuum.html http://www.space.com/30066-what-happens-to-unprotected-body-in-outer-space.html http://www.iflscience.com/space/what-would-happen-your-body-space-without-spacesuit/