Wat is het verschil tussen Calciumfosfaat en Calciumcarbonaat?

Wat is het verschil tussen 100mg Calciumfosfaat en 100mg Calciumcarbonaat?

Toegevoegd na 5 uur:
Ik stel deze vraag omdat er 2 verschillende merken zijn die sojamelk verkopen en in de ene zit er per 100ml 120mg Calciumfosfaat en bij het ander zit er per 100ml sojamelk 120mg Calciumcarbonaat;

Mijn vraag is wat is exact het verschil tussen deze 2 Calcium soorten en welk van de 2 wordt beter opgenomen door ons lichaam en hoe komt dat?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.8K
Reddie
10 jaar geleden
Ik begrijp je 100mg niet. Het zijn gewoon verschillende stoffen, of je nu 100mg neemt of 1kg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel de vraag is wat het verschil is tussen deze 2 stoffen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Calciumfosfaat en Calciumcarbonaat zijn 2 hele andere stoffen je kunt ze niet egt vergelijken dus ik begrijp niet wat je doel hiermee is.

Het beste antwoord

Feitelijk is er geen verschil, want zowel calciumfosfaat als calciumcarbonaat zijn ionverbindingen die door op te lossen dissociëren. Chemisch gezien is er dus geen verschil tussen het calcium van calciumcarbonaat en het calcium van calciumfosfaat aangezien het gewoon vrij calcium wordt. Pas als je echt chemische reacties zou willen gaan uitvoeren met beide oplossingen zouden er mogelijk verschillende producten gevormd kunnen worden. Maar dat lijkt mij niet van toepassing op dit geval.

Maar in de molverhoudingen en de ladingen van de anionen waarmee ze gebonden zijn, zit wel een verschil, wat dus een verschil geeft in verhoudingen.

100 mg calciumfosfaat oftewel 0,32 mmol bevat dus 0,96 mmol calcium (want fosfaat is driewaardig). Dus bestaat 100 mg calciumfosfaat uit 39 mg calcium.

100 mg calciumcarbonaat oftewel 1 mmol 'blijft 1 mmol calcium (want net als calcium is carbonaat tweewaardig). Dus bestaat 100 mg calciumcarbonaat uit 40 mg calcium.

Maar zoals je ziet is dat (toevallig!) ook geen wereld van verschil...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Calciumfosfaat is een natuurlijk zout en heeft een molmassa 310 g/ mol en een dichtheid van 3,14 g/cm3

Calciumcarbonaat is een koolzure zout, heeft een molmassa 100 g/ mol en een dichtheid van 2,93 g/cm3