Hoe werkt de formule 1/Rtotaal= 1/R1 + 1/R2 ?

Met natuurkunde heb ik het over weerstanden, ik heb morgen de toets, maar ben vergeten hoe deze formule werkt. Op internet zelf vond ik niet echt een duidelijke uitleg. Dus kan iemand het uitleggen hier?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.6K
Erna55
7 jaar geleden
Kijk even in je boek bij paralelschakelingen.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Stel, je hebt twee weerstandjes parallel geschakeld. De ene weerstand is 1000 Ohm, de andere weerstand is 500 Ohm, en je wilt de weerstand over de hele parallelschakeling weten. Dan is Rtotaal de weerstand die je wilt berekenen, R1= 1000 (Ohm) , en R2= 500 (of omgekeerd, dat maakt voor de formule niet uit). Dus kan je Rtotaal dan als volgt berekenen: 1/Rtotaal = 1/R1 + 1/R2
1/ Rtotaal = 1/1000 + 1/ 500 =
1/ 1000 + 2/1000 = 3/1000. Als 1/Rtotaal= 3/1000, dan is dus Rtotaal zelf 1000/3 = (ongeveer) 333.333 Ohm.

Antwoorden (2)

Met deze formule bereken je de vervangingsweerstand van parallel geschakelde weerstanden.
jc54
7 jaar geleden
Dit is de formule voor de weerstand van een parallelschakeling. De formule voor de weerstand van een serieschakeling is Rtotaal= R1 + R2 enz. Als je het bekijkt vanuit een elektron is het best wel logisch.
Als elektron ga je bij een serieschakeling door alle weerstanden (er is maar route die je kan volgen), daarom tel je voor de totale weerstand alle weerstanden bij elkaar op.
Maar als je als elektron door een parallelschakeling gaat kom je op een gegeven moment op een soort "kruispunt", je kan kiezen voor weg1 of weg2 om weer terug te komen bij de spanningsbron ( op beide "wegen" zit een weerstand). kies je voor weg1 dan heb je niks te maken met de weerstand van weg2, maar kies je juist voor weg2 dan heb je weer niks te maken met de weerstand van weg1. Snap je?
Daarom kan de totale weerstand niet alle weerstanden opgeteld zijn, omdat je simpelweg als elektron niet met alle weerstanden in de parallelschakeling te maken hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
*(er is maar 1 route die je kan volgen)

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie nu trouwens pas dat je de toets allang hebt gehad, maar beter laat dan nooit :)