Wat is het verschil tussen een dipool-dipoolbinding en een waterstofbrug?

Ik snap het verschil niet helemaal, of die kan ik niet ontdekken

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.8K
erotisi
7 jaar geleden
https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-hydrogen-bonds-and-dipole-dipole-interactions

Antwoorden (1)

Een dipool is (bijvoorbeeld) een molecuul dat aan de ene kant meer plus en aan de andere kant meer min lading heeft.
Het bekendste voorbeeld hiervan is het watermolecuul.
Plus en min trekken elkaar aan.
En aangezien de elektrische krachten zeer sterk zijn, trekken de watermoleculen elkaar zo sterk aan dat water bij kamertemperatuur vloeibaar is.
Zonder die elektrische krachten zou water bij minus 200 graden C al gasvormig zijn.
Bij een waterstofbrug delen twee waterstofatomen een bindingselektron.
Quantummechanisch moet je eigenlijk zeggen dat de golffuncties een overlap hebben.
Een waterstofbrug is een zwakke binding.
Reddie
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Het verschil is mij nog niet helemaal duidelijk. Je zegt dat bij een waterstofbrug twee waterstofatomen een bindingselectron delen. Maar een waterstofbrug is een niet-covalente binding tussen een elektronenpaar op een sterk elektronegatief atoom (zuurstof, stikstof of fluor) en een naburig waterstofatoom gebonden aan een ander sterk elektronegatief atoom. Een waterstofbrug bezit 'slechts' tot 10% een covalent karakter. Verder stel je dat een waterstofbrug een zwakke binding is. Maar waterstofbruggen zijn ongebruikelijk sterk vergeleken met andere dipool-dipoolkrachten. Verder lees ik dat de waterstofbrug verklaard wordt door de vorming van een polycentrisch molecuulorbitaal (PCMO) over drie atomen: H, het atoom waar H covalent op gebonden is en het atoom waarmee de waterstofbrug aangegaan wordt. Hierbij gaat het p-orbitaal van het atoom met het vrije elektronenpaar een belangrijke rol spelen. Het is mij evenwel niet duidelijk in hoeverre dat ook kan gelden voor een dipool interactie. Verder lijken HCl en HS2 geen waterstofbruggen te zijn maar wel dipoolinteracties aan te gaan. Waarom is mij niet duidelijk. Is het onderscheid ook een kwestie van interpretatie of is het onderscheid altijd duidelijk te maken?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet het niet maar ik snap zijn antwoord ook niet, ik weet nu nog geen duidelijk verschil te noemen na jullie' uitleg
erotisi
7 jaar geleden
"Gewone dipool-dipoolinteracties kunnen worden beschreven als electrostatische interactie tussen twee dipolen. De polaire moleculen 'zien' elkaar enkel als electrostatische velden. Er is geen overlap/interactie tussen moleculaire of atomaire orbitalen van de twee dipolen. Een waterstofbrug (X-H...Y) is een dipool-dipool interatie waarbij de polaire X-H binding zich richt naar de atomaire dipool van een hybride orbitaal waarop een vrij elektronenpaar geconcentreerd zit. Echter, de X--Y afstand is kleiner dan de som van de vdWaals radiï van X en Y waardoor een zuiver electrostatische beschrijving van de interactie niet meer voldoet. Door overlap van de orbitalen is de beschrijving van een waterstofbrug als een 3-center-2-electron binding beter." http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/164011-waterstofbruggen/