De lucht is vochtiger als op een zonnige dag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Thailand kan het zeer zonnig zijn en toch verschrikkelijk vochtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ging eigenlijk uit van Nederland. maar goed daar heb je gelijk is dat heeft waarschijnlijk te maken met de moesson (een zeer regenachtige periode) die op komst is :-D
Omdat het vochtgehalte in de lucht dan heel hoog is. Door de zon verdampt er veel vocht uit de grond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben de afgelopen weken zeer zonnig en droog weer gehad, waarbij zeer veel vocht is verdampt. En toch was het niet benauwd!!!
dan komt er een koud front aan.
in een warm front is er sprake van lage druk.
en in een koud front van hoge.
want als het warm is, dan gaat de lucht stijgen, en is er minder luchtdruk.

word het echter koud, dan gaat de lucht minder stijgen, en is de druk hoger.

en als er een warm front is, stijgt de lucht, maar dat moet ook ergens weer naar beneden, word daar de druk dus hoger.

ik denk dat het hier iets mee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wolken zijn water.
Op een bewolkte, warme dag zit er dus veel vocht in de lucht. Dat maakt het benauwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Thailand was geen wolkje te zien en toch was het heel vochtig!!!!
op een zonige dag is zoiezo de lucht vochteger dus word het benauwder dat komt door de zon die schijnt op de aarde daardoor word het vochtiger maar daarintegen gaat het zo verdampen dus het atwoord is de lucht condenseerd doordt de zon op de aarde schijnt (vochtiger)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben de afgelopen heel veel zonnige dagen gehad en het was zeeeer droog. Op een zonnige dag is het dus niet per defenitie vochtig!!!!!!!
Als er op een warme dag wolken ontstaan, KAN het vocht in de lucht niet meer verder opstijgen en neemt dus de luchtvochtigheid in de troposfeer snel toe.
Als er veel vocht in warme lucht zit , kunnen we onszelf niet goed meer afkoelen omdat het zweet niet goed verdampt, dat voelt aan als broeierig, we moeten meer moeite doen om onze lichaamstemperatuur op orde te houden, zoals douchen , zwemmen, koud water drinken of een plek met een airco of ventilator of wind opzoeken.
Wind kunnen we zelf maken door te rijden of ons anderszins snel te verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het benauwd weer is, wordt dit veroorzaakt door de hoeveelheid water die in de lucht zit.
We noemen dit de luchtvochtigheid. Hoe meer vocht er in de lucht zit des te benauwder we het hebben. Die benauwdheid ontstaat doordat ons lichaam het zweet moeilijker kan verdampen. Vochtig weer hoeft dus niet direct iets met bewolking te doen te hebben. Het kan bij een blauwe lucht, toch zeer vochtig zijn. Vooral het weer in de tropische landen is daar een goed voorbeeld van.
De hoeveelheid vocht kan uitgedrukt worden in een absolute hoeveelheid. Dat is de hoeveelheid water in een vastgestelde hoeveelheid lucht.
De luchtvochtigheid wordt echter meestal uitgedrukt in de relatieve luchtvochtigheid. Dit is het percentage van de maximale hoeveelheid waterdamp die de lucht bij de gegeven temperatuur en luchtdruk bevat. Bij dalende temperatuur neemt het vermogen van de lucht waterdamp te bevatten af; bij dezelfde hoeveelheid waterdamp neemt de relatieve vochtigheid dan toe. Wordt deze groter dan 100% (de lucht is dan verzadigd), dan treedt condensatie op (regen, dauw en mist). Om een idee te krijgen; lucht van 20 gr C kan maximaal 19 gram water bevatten.

Buitenshuis kan de relatieve luchtvochtigheid enorm variëren, van minder dan 20% tot 100%. Binnen bedraagt de luchtvochtigheidsgraad meestal 40 - 60%. In een geventileerde ruimte kan de vochtigheid afhankelijk van de weersomstandigheden en eventuele verwarming echter ook binnenshuis enkele tientallen procenten afwijken. In de badkamer is de relatieve luchtvochtigheid meestal het hoogst.

Vooral in het voorjaar daalt de luchtvochtigheid soms tot extreem lage waarden van minder dan 20%. De dagelijkse gang van de temperatuur, het verschil tussen dag en nacht, kan soms meer dan 20 graden bedragen. Overdag voelt het dan extreem droog aan (doge lippen en meer behoefte aan water), terwijl het ’s avonds, als de relatieve luchtvochtigheid stijgt omdat de temperatuur van dezelfde lucht daalt, kan het vochtig aanvoelen.

Tijdens zulke “droge” dagen verdampt er zeer veel water uit zee en grond. De relatieve vochtigheid stijgt in dat geval en de eens zo droge lucht bevat langzamerhand meer water Overigens blijft deze lucht niet stil hangen, maar verplaatst zich vanwege luchtstromingen, veroorzaakt tussen de drukverschillen in verschillende gebieden ( hoge en lage druk). De verschillende luchtsoorten vermengen zich en er ontstaan weer nieuwe luchtcondities, dus lucht met aangepaste hoeveelheid water.