Geeft een Marx-generator qua elektriciteit meer output als input?

Komt er bij deze zelfgemaakte Marx-generator meer elektriciteit vrij als erin gaat? Ik weet niks van Natuurkunde af maar ben gewoon ontzettend nieuwsgierig :)

Zie link: https://www.youtube.com/watch?v=ojcUpDwt6FQ

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik hoef er niet naar te kijken om te zeggen dat het niet zo is.
Een apparaat wat meer energie oplevert dan er in gaat, wordt een perpetuum mobile genoemd (https://nl.wikipedia.org/wiki/Perpetuum_mobile ). Het rendement wordt meer dan 100%. Dit kan niet.

Een Marx generator (https://nl.wikipedia.org/wiki/Marx-generator ) creeert hoge piekspanningen. Zoals wiki zegt: Een Marx-generator is een elektronisch apparaat dat ten doel heeft elektrische ontladingen (pulsen) met een zeer hoge spanning te genereren. [...] In feite is een Marx-generator een eenvoudige maar ingenieuze manier om condensatoren parallel op te laden en in serie te ontladen.

Waar het op neer komt, is dat het apparaat een tijdje moet opladen (condensatoren zijn in feite gewoon een soort batterijen, je kan er spanning in opslaan) en wat opgeladen is bijna in 1 keer ontladen. Daardoor lijkt het alsof er heel veel (wellicht wel meer dan er in kwam) vrij komt. Er komt ook wel veel vrij, maar niet meer dan er in gekomen is. Je kan geen energie uit niets maken.
Thecis
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Thecis
De vragensteller heeft het specifiek over elektriciteit , en niet over energie. En dát kan wel ! Maar voor de rest een prima antwoord (+)
Thecis
7 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix
Is een heel goed punt. Specifiek voor elektriciteit kan het inderdaad (had het inderdaad gelezen als energie). En dat kan inderdaad wel. Zal het antwoord zo even aanpassen. Thanks!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zeer interessant. Ik had al eerder op Startpagina een vraag gezien over wat het verschil is tussen elektriciteit en energie. Ik ben dan wel een outsider, maar er werden relatief tegenstrijdige antwoorden gegeven (en veel duimpjes omlaag). Kunnen jullie misschien goed uitleggen wat het verschil is tussen elektriciteit en energie? Verder heel erg bedankt voor alle antwoorden!
Thecis
7 jaar geleden
@Sebapz
Het onderscheid is eigenlijk heel simpel. Electriciteit is een vorm van energie. Het is het verplaatsen van elektronen (even heel kort door de bocht uitgelegd). Andere vormen van energie zijn bijvoorbeeld:
- warmte (bewegen van molekulen)
- snelheid (kinetische energie)
- hoogte (potentiele energie)
Zo zijn er vele vormen te noemen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
En ja, elektrische energie kun je opwekken met b.v. andere energie.
Wanneer jij b.v. fiets lever je via de trappers mechanische energie. Via een dynamo op je wiel kun je een deel van die energie omzetten in elektrische energie. Je kunt dus wel de ene vorm van energie omzetten in een andere vorm.
Maar een systeem kan echter nooit meer energie leveren dan er in totaal in gestopt wordt.
Thecis
7 jaar geleden
Thanks Oze!