We onderscheiden twee soorten UV-licht: UV-A en UV-B.
UV-A gaat door glas, dat is de straling die het dashboard van je auto doet verkleuren op den duur.
UV-B wordt voor het grootste deel gestopt, omdat het geabsorbeerd wordt door het glas. Om het simpel uit te leggen: Het glas is voor UV-B niet doorzichtig. Net zoals je rood licht door een groen glas kunt zien.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de laatste zin ontbreekt het woordje 'geen'. :)
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is schadelijker? UV-A of UV-B?
AWM
14 jaar geleden
Het is allebei schadelijk. Uit zonnekanonnen komt voornamelijk UVA. Dat dringt dieper door in je huid. UVB is de grootste veroorzaker van huidkanker. Zie plaatjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide zijn schadelijk voor de huid. UV-A dringt dieper door (tot in de leerhuid) en zorgt ervoor dat de huid ook dikker wordt als bescherming. UV-B zorgt voor de pigmentering in de cellen in de opperhuid als bescherming (bruin worden). Je wordt dus niet bruin achter een autoruit. UV-A straling is veel zwakker dan UV-B. Je zult achter een autoruit ook minder last hebben van schadelijke UV straling dan in de zon. http://www.huidarts.com/dehuid/huid4.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor deze informatie, allebei :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
top +1

Andere antwoorden (3)

Nee dat doet UV-licht niet... Het is het licht met de hoogste (lees snelste) trilling, maar die kan niet door glas heen...

Toegevoegd na 2 minuten:
De reden is de volgende... Doordat het zo snel trilt heeft UV-licht veel meer last van het tweemaal door een grens te gaan van breking... Daar verliest die hoge energie relatief veel meer dan de lagere trillingen... Dus elk licht verliest impact bij breking, maar het hele snelle licht het meest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Het heeft helemaal NIETS met breking te maken.
Iets van de klepel en de bel. Het zoveelste warhoofdige onzinantwoord van de dag,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar dit antwoord klinkt wel slim. XiniX is vast ook een kei in het woordenboekspel!
AWM
14 jaar geleden
Voor diegenen onder ons die een iets hogere educatie hebben gehad dan de basisschool klinkt het helemaal niet slim. En hoe gaat dat woordenboekenspel? Ben wel benieuwd!
Dat licht aan het type glas, je hebt ook UV lampen en daar laat het glas gewoon de UV straling door.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit wist een andere GV-er er over te zeggen:
Glas absorbeert wel UV-straling, maar niet voor 100%. Achter glas kun je dus wel degelijk bruin worden, maar dit gaat natuurlijk wel een stuk minder snel dan zonder glas ervoor. Ook zal het bij dun glas sneller gaan dan bij dik glas en dient het glas natuurlijk geen UV-werende coating te bevatten.
Mijn vader had een tomatenkwekerij. Deze tomaten verbouwde hij in kassen (glas). Hij en zijn medewerkers zagen er altijd gebruind uit. Voor mij een bewijs dat je wel degelijk bruin kunt worden achter glas.

http://www.goeievraag.nl/vraag/bruin-zon-indien-raam.6014
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uw veronderstelling dat fotonen met meer energie dieper in de materie zouden dringen, klopt niet helemaal. Als een foton geabsorbeerd wordt, moet het zijn energie kunnen afgeven. Dat kan alleen maar als de energie van het foton overeenkomt met (of groter is dan) een verschil in energieniveaus van de moleculen of atomen van die stof. Voor glas kan een deel van het infrarode spectrum opgenomen worden door de trillingen tussen atomen. Er zijn geen energieovergangen die overeenkomen met de energieën van zichtbaar licht, dus dit passeert vrijwel ongehinderd door glas. Ultraviolet wordt dan weer geabsorbeerd door de elektronen rond de kern.

Enkel voor fotonen met een energie die groter is dan UV geldt ‘hoe hoger de energie, hoe dieper de penetratie in een stof’. Voor dergelijke fotonen is de energie dermate groot, dat ze niet in een keer kunnen geabsorbeerd worden, meer in een cascade van interacties telkens een deel van hun energie verliezen, tot ze volledig geabsorbeerd kunnen worden. Fotonen met een hogere energie houden het dus langer uit.