In veel kranen zit een rubberen ring, die met het dicht draaien van de kraan samengedrukt wordt. Als je nu de kraan een stukje opendraait, gaat na enige tijd het rubber ringetje iets uitzetten waardoor de kraan minder water gaat geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
heel scherpzinnig! +1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja zeker. vraag me af wie het negatieve duimpje heeft gegeven en waarom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
idd goed antwoord +1

Andere antwoorden (3)

het is mij wel eens opgevallen dat dit vooral speelt als je de warme kraan opent. Wellicht speelt uitzetting van het binnenwerk ook een rol. Doordat het binnerwerk warmer wordt, zet het uit en wordt de opening waardoor het water stroomt weer kleiner en stroomt er minder water.
Veel kranen hebben tegenwoordig keramische schijven en geen rubberen afdichting, het vervormen van de afdichting kan dan geen rol spelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In een conventionele kraan zit de klep boven de klepzitting en wordt dus tegen de stroomrichting in geopend. Als er dus water stroomt zal de stroom de klep en het 'leertje' naar de zitting toe drukken omdat onder de klep de druk lager is dan erboven. Bij een geheel geopende kraan geeft het gat in de zitting zoveel weerstand dat er nauwelijks drukverschil tussen onder en boven de klep, maar naarmate de klep verder sluit wordt de druk in het gat lager en daarmee de uitgeoefende kracht op klep en leertje groter.
Als de kraan nieuw is en het leertje (de rubberen ring) nog niet versleten hoeft de kraan niet stevig te worden dichtgedraaid om toch goed af te sluiten de waterdruk duwt hem (van)zelf dicht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
heeft alles te maken met druk. op het moment dat de kraan dicht is bouwt het druk op, zet je hem open is dat een soort koolzuur idee als je net de cola fles opendraaid ontsnapt de ergste druk, dit dus ook met de kraan.
je heb de kraan niet ver genoeg open gezet om druk op te blijven bouwen dus stopt hij of blijft hij druppen

grtz