Verliest een magneet aan kracht als de tijd verstrijkt?

En zo ja, Hoe lang duurt het dan?

Ik heb het over simpele magneten zoals koelkast magneten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus stel: Mijn koelkast magneet "plakt" op de koelkast en ik doe er nooit wat mee. Dit is het enige waar hij voor gebruikt is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.6K

Het beste antwoord

Oorspronkelijk werden permanente magneten van staal gemaakt, tegenwoordig bestaan er allerlei legeringen die voor dit doel uitermate geschikt zijn, zoals legeringen van ijzer, nikkel en kobalt waaraan nog enig aluminium, mangaan en koper wordt toegevoegd, of ook keramische stoffen zoals bariumoxide en ijzer(III)oxide.
Deze magneten zullen voor zeer lange tijd hun magnetische status behouden en heten daarom ook permanente magneten.
Er zit alleen een valkuil: ze moeten wel magneet blijven. Dat wil zeggen, in die samenstelling blijven voorkomen.
Er zijn verschillende redenen waarom materialen gedurende tijd veranderen. Dat heeft ook als consequentie dat uiteindelijk een materiaal geen magneet meer is (qua samenstelling) en dus zijn magnetische eigenschappen verliest of veel minder zal hebben.
Een voorbeeld is wanneer bijvoorbeeld het ijzer vervalt (hoewel dit met natuurlijke varianten niet echt waarschijnlijk is).
Met andere woorden, zolang de magneet in dezelfde samenstelling is niet.

Toegevoegd na 1 dag:
Het antwoord hiervoor is op dit verhaal natuurlijk een mooie toevoeging en vice versa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

wij hebben ook al jaren echt jaren magneten op de koelkast, en doen er verder ook niks mee, en blijft precies hetzelfde, dus het lijkt mij niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat doe alleen elektromagneten, die magnetisch zijn, zolang er stroom door loopt.
De "gewone"magneten zo als wij die kennen, zijn de z.g. permanente magneten die enorm lang hun kracht behouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enorm lang. Dus met de tijd wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk. Geen enkele site geeft daarvoor een tijdsduur aan. Er wordt slechts gesproken over zeer lange tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MrBanana: Nee, daar is geen energie voor nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen: sla eens een natuurkundeboek open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MrBanana: er zijn twee soorten magneten. Elektromagneten en permanente magneten.
De elektromagneet geeft een magnetisch veld, zolang er stroom door een spoel loopt. En omdat bij kamertemperatuur er altijd elektrische weerstand bestaat, kost dat energie.
Mocht de elektromagneet supergekoeld worden, dus vlakbij het absolute nulpunt, dan kost dat geen energie meer. Een permanente magneet heeft bij kamertemperatuur een magnetisch veld. Dit kost geen energie.
Wat wel energie kost, is het vervaardigen van zo'n magneet. Die energie gaat dus dat veld in, en blijft daar dan. Snappie?
Jazeker, door hoge temperaturen en trillingen als stoten of zeer krachtige velden van andere magneten kunnen magneten verzwakken.

Wel is het zo dat ferrietmagneten en SmCo alsmede Nd magneten slechts heel langzaam demagnetiseren.

Het duurt lang, bij sommige magneten heel lang maar ze worden naar verloop van tijd zwakker.
Je moet dan aan > 100 jaren denken.

Je koelkastmagneet gaat zolang mee dat je niet mee zal maken dat hij niet meer magnetisch is, onder normalen omstandigheden.

De magneten gaan dus langer mee dan de koelkast zelf.