Waarom zijn kernen met te veel neutronen onstabiel?

Ik kan begrijpen dat kernen met te veel protonen onstabiel zijn, omdat deze elkaar afstoten. Maar waarom zijn kernen met te veel neutronen onstabiel? Neutronen stoten elkaar toch niet af? Waarom zou een Heliumatoom met 30 neutronen niet kunnen bestaan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Tot op zekere hoogte stabiliseren neutronen juist atomen. De sterke kernkracht probeert alles bijeen te houden, de ladingen juist niet. Door neutronen als opvullers te gebruiken komen de protonen gemiddeld verder van elkaar (waardoor de afstotingskracht met 1/r2 afneemt) en kan de kernkracht meer effectief zijn omdat die zowel tussen protonen als neutronen werkt en de grootte van de afstand tussen deze deeltjes.

Als het aantal neutronen groter wordt dan neigen de neutronen terug te vallen naar een baan met een lagere energie. Omdat in de kern de neutronen en protonen elk hun eigen orbitaal hebben zullen de wat zwaardere neutronen streven naar een zo laag mogelijke energie en de protonorbitalen op willen vullen, hierbij wordt dan vaak betastraling geproduceerd.

https://www.quora.com/Why-does-the-addition-of-neutrons-to-the-nucleus-make-it-more-unstable

http://physics.stackexchange.com/questions/64037/adding-many-more-neutrons-to-a-nucleus-decreases-stability
erotisi