Is het zwaarder fietsen naar de evenaar dan naar een pool mbt het corioliseffect?

Als je op de evenaar staat en je schiet een kogel naar het noorden (of zuiden) dan heb je daar minder energie voor nodig door het corioliseffect. Maar kost het ook minder energie om richting een pool te fietsen dan naar de evenaar?

erotisi
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, het is zwaarder om naar de evenaar te fietsen dan naar een pool. Dit komt omdat het Corioliseffect de windrichting en -kracht beïnvloedt. Bij de evenaar is de windkracht sterker dan bij de pool, waardoor het fietsen zwaarder is.
Bronnen:
5 maanden geleden