hoe werken de zakjes wegwerphand en voetwarmers?

Ik zou graag de chemische processen weten van zo een zakje hand of voetwarmers. In zo een zakje zit ijzerpoeder, water, actieve kool, vermiculite, polymeer en zout. Door contact met lucht, warmte? Wordt zo een zakje warm. Kan iemand mij helpen? Dank je

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
Erna55
8 jaar geleden
Het zout fungeert als een katalysator tussen de zuurstof in de lucht en het ijzer in het warmer. Een katalysator is een stof die een chemische reactie zonder daadwerkelijk een deel ervan vergemakkelijkt.
Door de combinatie van ijzer en zuurstof ontstaat ijzeroxide, die algemeen bekend staat als roest.
De koolstof helpt om de warmte gelijkmatig te verspreiden via de handwarmer, terwijl de vermiculiet fungeert als een isolator die voorkomt dat de warmte te snel ontsnapt.

Antwoorden (1)

De stof in het zakje reageert met de lucht buiten het zakje en door die chemische reactie wordt het zakje warm.