Nadat je uit het water komt voelt het kouder maar is het ook kouder?

Bijvoorbeeld je hebt net gezwommen in lauw water, en je komt eruit dan voelt het opeens een heel stuk kouder dan als je droog bent of als je de waterdruppels van je lichaam droog veegt. Is het dan ook daadwerkelijk kouder en zo ja, hoe komt dat? En wordt je ook eerder ziek als je bijvoorbeeld met nat haar gaat fietsen in de winter?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.3K
erotisi
8 jaar geleden
Het koelende effect wordt veroorzaakt door verdamping van de waterdruppeltjes op je huid. Als een vloeistof verdampt dan is daar energie (warmte) voor nodig. En als die energie niet geleverd wordt door een externe warmtebron (bv gasvlam) dan wordt hij onttrokken aan de directe omgeving en dat is onder andere de vloeistof zelf. Daardoor daalt de temperatuur van de waterdruppeltjes op je huid. http://www.sciencespace.nl/weer-en-klimaat/artikelen/4931/warm-en-toch-rillen-van-de-kou Toegevoegd na 2 minuten:
Ziek wordt je niet meteen van met nat haar fietsen. Je wordt ziek van virussen die je toevallig tegenkomt. En in de winter is de kans vaak wat groter. Toegevoegd na 6 minuten:
Hoeveel de temperatuur zal dalen hangt onder andere af van hoeveel vloeistof er kán verdampen. Maar waar hangt dát dan weer vanaf? Relatieve vochtigheid
Om die vraag te beantwoorden moet je je eerst afvragen waar die damp blijft. En dat is natuurlijk in de lucht boven de vloeistof. Maar in die lucht zit meestal al damp. Dat kan veel zijn of weinig. Zit de lucht al helemaal vol met damp en kan er niets meer bij dan zal er niets van de vloeistof kunnen verdampen. Gevolg: geen temperatuurdaling. Anders gezegd: hoe minder damp er in de lucht zit des te meer vloeistof kan er verdampen en hoe verder de vloeistof dus zal kunnen afkoelen.Hoever de lucht al gevuld is met waterdamp wordt aangegeven met de relatieve vochtigheid. De relatieve vochtigheid is de verhouding van de hoeveelheid damp die in de lucht zit en de maximale hoeveelheid damp die erin kan. Het wordt uitgedrukt in procenten. Bewegende of stilstaande lucht
Verder zal de hoeveelheid vloeistof die kan verdampen afhangen van het al dan niet bewegen van de omringende lucht t.o.v. de vloeistof. Bij verplaatsing wordt de vloeistof immers voortdurend omringd door lucht waarin nog geen verdampte vloeistof zit. En bij stilstaande lucht raakt de omringende lucht steeds voller met damp.

Antwoorden (3)

Dit effect blijkt 'afterdrop' te worden genoemd. In koud water wordt de bloedsomloop in je huid en ledematen beperkt. Je vingers en voeten worden wit, maar je romp houdt het nog aardig warm. Wanneer je na het zwemmen een paar minuten uit het water bent komt je bloedsomloop langzaam aan weer normaal op gang. Het koude bloed uit je huid, armen en benen stroomt dan naar je hart en kan daar een flinke temperatuursdaling veroorzaken.

De buitenlucht is en blijft dezelfde temperatuur houden, maar het is je lichaam zelf dat kouder wordt. En daardoor voelt het anders aan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Van met nat haar naar buiten gaan zul je trouwens niet ziek worden. Dat is een fabelpraatje van je moeder die dat weer van je grootmoeder hoorde.
Griep en koorts worden veroorzaakt door virussen. De enige manier om ziek te worden, is door met je lichaam in contact te komen met zo’n virus. Naar buiten gaan met nat haar stelt je echt niet bloot aan een infectiebron.
Amadea
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
In eerste instantie wordt je kouder doordat je huid warm is en het water verdampt. Door te verdampen onttrekt het warmte aan je lichaam. Er zal ook zeker effect zijn van het bloed. Maar als je beweegt (bijv zwemmen) stimuleer je juist de bloedsomloop.
Het effect wat je beschrijft treedt op als je zwemt / drijft in heel koud water. Daarbij is kans op onderkoeling.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3182516
Hierin zitten de proefpersonen in water van 22°C. Er is nagenoeg geen effect merkbaar van afterdrop. "After drop" is a danger when re-warming hypothermia victims because cold blood in the extremities returns to the body core, lowering the core temperature further.
http://www.seagrant.umn.edu/coastal_communities/hypothermia Wat betreft de verkoudheid. Daar heb je helemaal gelijk in. Wel de aanvulling dat wanneer je kouder bent, je afweersysteem minder actief is. Je bent wel iets vatbaarder voor die virussen. Maar van ALLEEN nat haar wordt je zeker niet ziek.
Je koelt je lichaam door te zweten. Als je nat uit een zwembad stapt is dat equivalent met heel erg aan het zweten zijn, dus je koelt snel af. De diepere oorzaak is dat het verdampende vocht de warmte sneller afvoert dan dat je warmte afstaat aan de lucht als je droog bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja het is dan kouder. Niet dat de buitenlucht kouder is/wordt, maar wel je huid en dat is hetgeen je voelt. De huid wordt koeler doordat de waterdruppeltjes op je huid warmte onttrekken aan je huid waardoor ze verdampen. Na het afdrogen heb je het ook minder koud omdat de druppeltjes dan verdwenen zijn zodat ze geen warmte meer kunnen onttrekken aan je huid. Eigenlijk is het dus zo dat het wel kouder is, maar dus niet de buitenlucht maar je huid wordt kouder:

Het koelende effect wordt veroorzaakt door verdamping van de waterdruppeltjes op je huid. Als een vloeistof verdampt dan is daar energie (warmte) voor nodig. En als die energie niet geleverd wordt door een externe warmtebron (bv gasvlam) dan wordt hij onttrokken aan de directe omgeving en dat is onder andere de vloeistof zelf. Daardoor daalt de temperatuur van de waterdruppeltjes op je huid.

http://www.sciencespace.nl/weer-en-klimaat/artikelen/4931/warm-en-toch-rillen-van-de-kou

Toegevoegd na 2 minuten:
Ziek wordt je niet meteen van met nat haar fietsen. Je wordt ziek van virussen die je toevallig tegenkomt. En in de winter is de kans vaak wat groter.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hoeveel de temperatuur zal dalen hangt onder andere af van hoeveel vloeistof er kán verdampen. Maar waar hangt dát dan weer vanaf?

Relatieve vochtigheid
Om die vraag te beantwoorden moet je je eerst afvragen waar die damp blijft. En dat is natuurlijk in de lucht boven de vloeistof. Maar in die lucht zit meestal al damp. Dat kan veel zijn of weinig. Zit de lucht al helemaal vol met damp en kan er niets meer bij dan zal er niets van de vloeistof kunnen verdampen. Gevolg: geen temperatuurdaling. Anders gezegd: hoe minder damp er in de lucht zit des te meer vloeistof kan er verdampen en hoe verder de vloeistof dus zal kunnen afkoelen.Hoever de lucht al gevuld is met waterdamp wordt aangegeven met de relatieve vochtigheid. De relatieve vochtigheid is de verhouding van de hoeveelheid damp die in de lucht zit en de maximale hoeveelheid damp die erin kan. Het wordt uitgedrukt in procenten.

Bewegende of stilstaande lucht
Verder zal de hoeveelheid vloeistof die kan verdampen afhangen van het al dan niet bewegen van de omringende lucht t.o.v. de vloeistof. Bij verplaatsing wordt de vloeistof immers voortdurend omringd door lucht waarin nog geen verdampte vloeistof zit. En bij stilstaande lucht raakt de omringende lucht steeds voller met damp.
erotisi