Stikstof is een inactief gas (inert gas) en heeft nagenoeg geen invloed op de ademhaling. Het komt er daardoor net zo makkelijk weer uit (de longen) als dat het erin ging.

Het gas bestaat uit twee-atomige moleculen N2 met een drievoudige binding, die de molecule een bijzonder grote stabiliteit verleent. Het is daarom relatief inert

Een drievoudige binding (ook wel driedubbele binding) is in de scheikunde een type binding waarbij twee atomen verbonden zijn door middel van drie elektronenparen (6 bindingselektronen in totaal)
erotisi
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Stikstof wordt niet (nauwelijks) opgenomen, noch afgescheiden door de longen.
(De stikstof die we binnenkrijgen nemen we tot ons via ons voedsel)

Alle stikstof die je inademt, adem je ook weer uit. Omdat er ook niets bij komt blijft dezelfde hoeveelheid aanwezig in zowel je in- als de uitgeademde lucht.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
De lucht op aarde bestaat voor ongeveer 78 vol.-% uit stikstofgas en 21 vol.-% uit zuurstofgas. Daarnaast (resterende 1 vol.-%) bevat lucht sporen van andere gassen.

Zuurstof wordt via de longblaasjes afgegeven aan je bloed.
Als de zuurstof gebruikt is, gaat koolzuurgas vanuit het bloed weer de longblaasjes in. Dit gas adem je weer uit.

De stikstof gebruik je niet.
Erna55