Mag ik dit voorbeeld van een zaklamp lichtkleur vergelijken met EM frequentie gerelateerde penetratie diepte?

Laatste wilde ik in een simpele vorm aan iemand uitleggen dat EM straling met een hoge frequentie makkelijker door materialen heen penetreren dan EM straling met een lagere frequentie. Hierbij wilde ik uitleggen dat ook vermogen een relatie heeft met penetratie diepte, immers hoe hoger het puls vermogen (amplitude) hoe dieper de EM straling penetreert.

Mijn vraag is of onderstaande versimpelde theoretische vergelijking klopt met de welbekende theorie hierboven.

Hiervoor wilde ik als voorbeeld 3 zak lampjes nemen. 1 zaklamp met rood licht (hoge frequentie in het licht spectrum) 1 zaklamp met blauw licht (lage frequentie in het licht spectrum) met het zelfde vermogen als de rode zaklamp en 1 zaklamp met blauw licht met een hoger vermogen als de vorige 2 zaklampen.

Nu wil ik hieruit de conclusie trekken dat wanneer je de rode zaklamp onder je hand houd je deze (nemen we even aan) door je hand heen ziet schijnen (hoge frequentie, diepere penetratie). Nu je de blauwe zaklamp onder hand houd, met het zelfde vermogen, je het blauwe licht praktisch niet door je hand heen zien schijnen (lagere frequentie, minder diepe penetratie). Nu pak je de blauwe zaklamp met het hogere vermogen dan de andere 2 en zet je nu ook onder je hand, nu zal het licht wel door je hand heen schijnen (hoger vermogen, diepere penetratie).

Hier laten we moleculaire resonantie en molaire interactie buitenwegen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ik weet niet of je zo kunt stellen dat hoge frequentie makkelijker penetreert dan lage, immers radiogolven gaan overal vrij makkelijk door heen. Maar ook gammastralen gaan door hele dikke materialen heen.
En met die proef is het misschien zo dat door de hoeveelheid bloed in de haarvaten, het sowieso al rood licht afgeeft. Immers bloed kleurt rood, dus zal het rode licht ook beter worden gereflecteerd dan blauw licht. Misschien dat je de proef beter kunt doen met een groen vel papier of karton, precies de golflengte tussen rood en blauw. Maar misschien is de uitkomst daar toch weer afhankelijk van het soort papier of materiaal, maar probeer dat eens.
Reddie
8 jaar geleden
"rood licht (hoge frequentie in het licht spectrum) 1 zaklamp met blauw licht (lage frequentie"?
Net andersom, dus.
Rood lage frequentie.
Blauw hoge frequentie.
erotisi
8 jaar geleden
Wat wel een voorbeeld is van dieper doordringen zie je bij UV-A en UV-B. De eerste zorgt dacht ik voor verbranding en kanker terwijl de tweede (UV-B) met een hogere frequentie dieper doordringt in de huid en zorgt voor collageen afbreek ed. Ook verschilt de doorlating van beiden UV stralen door een ruit. Achter een ruit verbrand je minder snel maar de UV B laat hij dacht ik wat makkelijker door; maar kan zijn dat ik er net naast zit en dat het andersom was

Antwoorden (1)

Je stelling is niet correct, en daarmee je voorbeeld ook niet.

Het tegenhouden van straling (of penetratie van straling in een materiaal, zo je wilt) heeft niks te maken met de intensiteit van de straling maar alles met het materiaal waar het om gaat.

Stralingsenergie wordt gedefinieerd als E = h * f waarbij h de constante van Planck is en f de frequentie.

Röntgen straling heeft een zeer hoge frequentie (dus hoge energie) maar bereikt het aardoppervlak niet omdat het wordt tegengehouden door de dampkring. Gewoon zonlicht, met een veel lagere frequentie wel.