de kou neemt energie en de warmte geeft energie ?

als het absolute nulpunt is -297 graden(als ik het goed heb) is bewegen de moleculen niet meer. maar moet ik het dat zo zien dat deze energie opneemt ?

want bij warmte trillen de moleculen en geven ze dus hun energie af? houd dat dan in dat warmte moleculaire afbraak teweeg brengt ?
en de kou deze weer rangschikt ?

ik vind het moeilijk om in te beelden.

Toegevoegd na 3 minuten:
-273,15°C is het absolute nulpunt lees nu.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Moleculen worden niet afgebroken omdat ze een beetje trillen en ook niet als ze warmte overdragen aan een koudere molecule.
In een kristal zijn moleculen op een bepaalde manier gerangschikt en boven een bepaalde temperatuur zal die rangschikking uit elkaar vallen, maar dat gebeurd meestal bij temperaturen die ver boven de 0 graden Kelvin liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je het over deze temperaturen hebt is is beter om naar de Kelvin schaal over te stappen. Absolute nul is 0 Kelvin (-273,15°C).

Bij deze temperatuur is er sprake van helemaal geen moleculaire beweging. Toenemende temperatuur zorgt ervoor dat de moleculen gaan bewegen. Onderlingen botsingen van moleculen is de mechanisme waarbij energie wordt overgebracht naar de omgeving; 0 Kelvin is dus de afwezigheid van energie, minder kan niet.

Je kunt van alles gaan lezen over thermodynamica, fase-overgangen, hoge temperatuur plasma fysica. Wikipedia is meestal wel een goed startpunt.