Nemen het aantal decibellen af in een open ruimte t.o.v. een kleine ruimte?

Ik heb in mijn studentenwoning een Logitech Z5500, die 505 watt produceert (1000 watt peak-out). Als ik hem hier meet met mijn iPhone, op 4 meter afstand, kom ik uit op ongeveer 90 decibel. Nu is mijn studentenwoning behoorlijk klein. Wanneer ik deze zelfde installatie buiten plaats, en ik sta op dezelfde afstand, en het volume is niet aangeraakt, meet ik dan nog steeds 90 decibel? En hoe neemt het geluid af in de open ruimte, wanneer ik i.p.v. 4 meter, op 8 meter afstand sta? Er vanuit gaande dat de open ruimte ook echt helemaal open is zonder obstakels (bijv. op een weiland). Hoe kan ik dit zien en waar hangt het allemaal vanaf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat een heel goed Antw ,maar beste Ramon Een IPhone is een prima apparaat maar niet een echt heel goede decibel meter . Ik hoop dat je buren Vd zelfde muziek op het zelfde tijd stip houden , misschien zijn die nu wel druk aan het studeren .succes met de studie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt ;-). Maar we hebben onderling afspraken dus het is geen probleem. Nu heb ik mijn muziek uit staan en hoor ik dat van hun ^^. Ik snap dat het geen goed decibel meter is, maar geef wel ongeveer weer hoeveel decibel er wordt geproduceerd. En dat is voor mij genoeg :-)

Het beste antwoord

Je tweede vraag kan ik vast beantwoorden. Geluid neemt af volgens de kwadrantenwet: als jij twee keer zover weg gaat staan, neemt het geluid viermaal in sterkte af. Als het geluid viermaal in sterkte is afgenomen, meet jij 6 dB minder. Op een afstand van 8 meter zou je dus ongeveer 84 dB moeten meten.

Toegevoegd na 13 minuten:
Nadere uitleg:

Het is een feit dat als jij twee keer zover weg gaat staan, het geluid viermaal in sterkte afneemt. Dit is onderzocht door hele slimme natuurkundigen en moet je aannemen. Dus: als jij eerst op 4 meter stond, en je gaat vervolgens op 8 meter staan, hoor jij viermaal zo weinig van het geluid.

Dan nu een lastig punt, decibellen:
Een decibel is geen eenheid, maar een logaritmische schaal.
Dit betekent dat een toename van 10 dB een versterking van het geluid met factor 10 is. Een toename van 20 dB is een versterking van het geluid met factor 100. Als een geluidsbron dus opgeschroeft wordt van 50 dB naar 70 dB, is de geluidsintensiteit 100 maal zo hoog.

Mijn uitspraak dat het aantal decibellen afneemt met 6 bij een vier maal zo lage geluidsintensiteit, is te verklaren met een klein rekensommetje:

10 x log(4) = 6.02

De vier staat hier dus voor een vier maal zo lage geluidsintensiteit, en het antwoord duidt de vermindering van het aantal decibellen aan.

Toegevoegd na 27 minuten:
Bovenstaande situatie is echter wel een theoretische benadering. Wat ik beschreef is alleen voor 100% nauwkeurig als jouw installatie ergens in de lucht zweeft en er geen weerkaatsing optreedt, de zogenaamde 'vrije veld'- situatie.

Op jouw kamer vindt uiteraard wel weerkaatsing plaats. De bron (in dit geval de geluidsinstallatie) produceert geluid. Gevolg is dat de geluidssterkte in de ruimte steeds verder toeneemt, omdat de bron steeds energie aan de ruimte toevoert. Jouw wanden, plafond en vloer weerkaatsen uiteraard niet voor 100%, waardoor er voortdurend energie uit de ruimte zal verdwijnen. Het gevolg is een evenwichtssituatie, waarin het geluid op een bepaald niveau blijft.

Het geluid dat jij in je kamer hoort is het geluid dat direct uit jouw geluidsinstallatie komt, plus het zogenoemde indirecte geluid, het geluid dat veroorzaakt wordt door weerkaatsing. Dit betekent dat het geluid in jouw kamer harder is dan wanneer je in een open veld zou staan.

Met een formule kun je ook berekenen hoeveel harder dit is. Dit is wel weer een stapje verder. Mocht je daar behoefte aan hebben wil ik best.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je dit nog iets uitgebreider omschrijven? Ik begrijp het nog niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu begrijp ik het verhaal al een stuk meer! Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn, ik ga nog een poging wagen om de overige punten te beantwoorden, kan even duren. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
decibel is overigens wel een eenheid, maar de schaal ervan is inderdaad logaritmisch.
Dat kan allebei :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je ongeveer vertellen hoeveel harder het in mijn kamer zou zijn dan in de open lucht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ramonbakker dat is bijna niet te doen zonder computer. Hooguit te schatten.
Het heeft te maken met de vorm en de afmetingen van je kamer, of je vloerbedekking hebt en wat voor materiaal er op de muren zit, en hoeveel spullen er op welke plaats in je kamer staan.
Dit heeft allemaal invloed op de akoestiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schatting zou dan zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zonder afmetingen van je kamer is zelfs geen schatting te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@j0ve De definitie van een eenheid is dat het een maat is waarin natuurkundige grootheden numeriek kunnen worden uitgedrukt. Dit is bij decibel niet het geval, daar het een logaritmische schaal is om verhoudingen uit te drukken. @ramon Als je dat wil weten moet ik wel weten van welk materiaal je muren, plafond en vloer zijn gemaakt. En dan nog wordt het een zeer grove schatting, omdat het ook nogal afhankelijk is van de spullen die je in je kamer hebt staan. Ik ben overigens geen natuurkundige, dus op- en aanmerkingen zijn welkom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bliets, Nou, je legt het allemaal super uit, met de aanvullingen van j0ve ben ik al heel wat wijzer geworden! Maar al ga je uit van een vierkante kamer, met stenen muren en dak, linoleum vloer (en daaronder ook steen) en geen meubels e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem aan: het indirecte geluid is bij benadering overal in de kamer gelijk van sterkte. Als het directe geluid (van de bron) veel harder is dan het geluid van de weerkaatsing, zal er niet tot nauwelijks verschil zijn met een 'open veld' situatie. Als het directe geluid zachter is dan het geluid van de weerkaatsing, neemt het geluid niet meer af met de afstand, omdat het geluid van de weerkaatsing constant is (zie aanname). Hiertussen heeft de weerkaatsing steeds meer invloed naarmate de afstand toeneemt. Mijn eerdere opmerking dat beide waarden (direct en indirect geluid) bij elkaar opgeteld kunnen worden is dus onjuist. Figuur 2 in mijn bovenste bron geeft mijn uitleg goed weer. De lijn die je ziet zou onder een hoek van 45 graden schuin naar beneden lopen als er geen weerkaatsing zou zijn. Om een waarde te geven:
Bij een bron die op 4 meter afstand 50 dB produceert, heeft de weerkaatsing in een standaard huiskamer van 4 x 6 x 2.25 een waarde van 66.5 dB
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke dit is voor mij voldoende antwoord! Het is me nu veel duidelijker, want vond dit altijd al een ingewikkeld verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil jullie zéér bedanken voor de goede uitleg en moeite !