Als we even snel kijken op wiki komt het volgende naar voren
(https://nl.wikipedia.org/wiki/Methyleendifenyldi-isocyanaat):

Methyleendifenyldi-isocyanaat of MDI is een organische verbinding met als brutoformule C15H10N2O2. Het is een isocyanaat dat door reactie met een polyol omgezet kan worden in een polyurethaan.

Toepassingen:
Methyleendifenyldi-isocyanaat wordt voornamelijk (ca. 70%) gebruikt voor de productie van harde en, in mindere mate, flexibele polyurethaanschuimen. Het wordt ook (ca. 26%) gebruikt voor verven, coatings, lijmen, kitten (waaronder weerbestendige kitten) en elastomeren. Verder wordt de stof gebruikt bij de productie van schoeisel en spaanplaat (om de houtlagen aan elkaar te lijmen) en van gietkernen voor de gieterijindustrie.

Vertaling:
Het is een materiaal dat gebruikt kan worden voor de productie van (een vorm van) piepschuim/isolatiemiddel.
Verder voor verven (waar het ook zorgt dat de verflaag 1 geheel wordt) en als lijmlaag.
In die zin kan je niet spreken van een bindmiddel, hoogstens als een lijmsoort (maar vooral een grondstof voor een kunststof).
Thecis